is megtanulja értékelni a saját nyelvét, ez pedig egy fontos változáshoz, a lokális
identitás dominanciájának visszaszorulásához és a nyelvi identitás elsődlegessé
válásához vezet.
A 18-19. század fordulójától kezdve, amikor kezdett megváltozni a nemzet¬
fogalom, és a nemzethez tartozás alapja a nyelvi hovatartozás lett, megérlelődött
a nemzeti nyelvek státusváltoztatásának a gondolata is. Ez idővel mindegyik
kelet-közép-európai nyelvnek sikerült, amikor létrejött a saját országuk, és ott
azok a nyelvek is hivatalossá válhattak, amelyeknek az első világháború lezárá¬
sáig nem volt ilyen státusuk, viszont a kidolgozottságuk elérte az ehhez szüksé¬
ges szintet és kiterjedtséget.
Ma, a nyelvpolitikai és a történelmi konfliktusok ismeretében azt mondhatjuk,
hogy a régió békéjét egy multietnikus nyelvi és kulturális autonómiára épített,
föderatív alapelvek mentén szervezett állam biztosíthatta volna. Azonban a
politikusok hiába gondoltak ki a régió egészének sajátosságait és neuralgikus
pontjait szem előtt tartva különféle föderációs elképzeléseket, ezek olyan érdek¬
ellentétekbe ütköztek, amelyek lehetetlenné tették a megvalósulásukat. Ebben
nagy szerep jutott annak is, hogy az északi és a déli dialektuskontinuumhoz
tartozó nyelvek, valamint a román és a magyar kivétel nélkül az önálló államiság
elsődleges szimbólumává vált. A 19. század utolsó harmadától az Oszträk-Ma¬
gyar Monarchia megszűnéséig így csak halmozódtak a megoldatlan nemzetisé¬
gi problémák, és amikor 1918-ban, a terület újraelosztása során az új, erős
nyelvi-nacionalista ideológia mentén szerveződött államok létrejöttek, és a ko¬
rábbi többségből kisebbség, a kisebbségből többség lett, folytatódtak tovább a
konfliktusok, de már más hatalmi viszonyok között. A kulcs minden esetben a
nyelvhasználat kérdése volt és maradt.
Rajzolja fel az északi, majd a déli dialektuskontinuumot egy térképre úgy, hogy
válasszon ki egy olyan szót, amelyik mindegyik nyelvben megvan (és szláv ere¬
detű). Figyelje meg, hogy hol kezd változni a formája, kiejtése! Figyelje meg a
kontinuum két végpontján elhelyezkedő szóalakokat is!
Nézzen utána, milyen külső nyelvi hatások érték a román nyelvet! A nyelvi
rendszerben mely nyelv, nyelvek domináns hatása mutatható ki?
Gyűjtse össze a magyar és a román nyelv Abstand nyelvi vonásait!