nyelvben miként jelenhetnek meg ezek az idézések. Az idéző tevékenység műkö¬
dését is magába foglaló idéző konstrukciók kiindulópontjából történő megköze¬
lítés miként keretezheti, illetve módosíhatja ezeket az idézési lehetőségeket,
vannak-e egyéb idéző lehetőségek (például narratív idézés), ha igen, akkor azok
A tudatosság szubjektuma Sanders és Spooren szerint , az az alany, akár be¬
szélő, akár a szöveg szereplője, aki felelős az információkért, más szavakkal a
tudatosság szubjektuma felelős a megnyilatkozás propozicionális tartalmáért és
feltehetöleg a formäjäert”.'?
Az idéző részben a tudatosság szubjektuma az aktuális megnyilatkozó. Ez —
akárcsak a referenciális központ esetében — a (11)-ben nem välik nyelvileg exp¬
licitté. De az aktuális megnyilatkozó (idéző) ezt a kiindulópontot is áthelyezhe¬
ti más szubjektumra, vagy szubjektumként értelmezhető entitásra (például
tanulmány, könyv). Az idézett részben a tudatosság szubjektumának megjelení¬
tése — mint arról már Az idéző rész megalkotása fejezetben már volt szó - alap¬
vetően az idéző részhez köthető, az abban megjelenő lexikális elem vagy anafo¬
raként működő inflexiós morféma jelölheti a tudatosság szubjektumát. A (11)
példát felhasználva: a Kovács László megnevezésben az aktuális megnyilatkozó
más mentális ágens tudati beállítódását jelöli ki kontextusfüggő kiindulópontként.
A tudatosság szubjektumának kérdése megkerülhetetlennek tűnik az idézés
szempontjából. Az idézés ugyanis minden esetben perspektivizációként értel¬
mezhető, amely azt jelenti, hogy az idézés során a tudatosság szubjektumaként
nem az aktuális, hanem a beágyazott (idézett) megnyilatkozó jelenik meg, hiszen
hozzá kötődik a mondás mint aktív tudatosság, és így ő tehető felelőssé az idé¬
zetben közölt információkért."? A következő fejezetekben bemutatásra kerülő
vizsgálatokban azt a kérdést helyezem tehát előtérbe, hogy az idézésben a
perspektivizáció miképpen válhat jelöltté.
Az újrakonstruálás eddig ismertetett folyamata miatt ugyanakkor az idézésért
felelős szubjektum aktivitásával, az idézett rész tudatosság szubjektumának
felelősségvállalásával kapcsolatban érdemesnek látok a fenti definícióval kapcso¬
latban pontosításokat tenni. Felvethető ugyanis, hogy az az eredeti diskurzus