Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000087/0000

Az idézés működése a magyar nyelvben. Funkcionális kognitív közelítés

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Author
Csontos Nóra
Title (EN)
The Functioning of Quotation in Hungarian
Field of science
Nyelvészet / Linguistics (13024)
Series
Károli könyvek. Monográfia
Type of publication
monográfia
022_000087/0030
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 31 [31]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000087/0030

OCR

A KOGNITÍV NYELVÉSZET ÁTTEKINTÉSE kenységhez, amelyben a nyelvhasználók nyelvi szimbólumokat, konstrukciókat, azaz formai és jelentésbeli tulajdonságokat egyesítő szerkezeti sémákat, mintázatokat? működtetnek." A pragmatika ezen ága a nyelvi szimbólumoknak, illetve konstrukcióknak a jelentésképzésben betöltött szerepét a diskurzus és a kontextus felől közelíti meg, lehetőséget kínálva a fentebb ismertetett fogalmak és folyamatok diszkurzív és kontextuális megvalósulásának vizsgálhatóságára. E megközelítési mód a nyelvi tevékenység tanulmányozásának kognitív és szociokulturális kölcsönviszonyára koncentrálva a grammatikai szerkezeteket és műveleteket társas kognitív képességnek tartja. A nyelvtant illetően nem csupán a forma és a jelentés szimbolikus kapcsolatára koncentrál, hanem e szimbólumokat a használókhoz köti: forma és jelentés kapcsolatát a jelentést konvencióként működtető közösségével egészíti ki. Ebből kiindulva a jelentést nem csupán enciklopédikus tudásnak tartja, hanem — hangsúlyozva a diskurzust folytatók nyelvi cselekvését — a konstruálást a kommunikációs igények kielégitése céljából folytatott tevékenységként értelmezi. E tevékenységet a diskurzus kontextusának összetevőihez a választás, az egyezkedés és az adaptáció műveleteivel jellemzi." Mindebből következve a konstruálás műveletében, illetve a konstrukciók működésében a séma és megvalósulás között a hangsúly a megvalósulásra helyeződik át. Előtérbe kerül a kontextuális jelentés és jelentésképzés, a nyelvi szimbólumok alkalmazása. A pragmatikai szemléletmód a kognitív nyelvészet általános jellemzése során tárgyalt fogalmakat a diskurzusban betöltött szerepükre koncentrálva vizsgálja a diszkurzivitás alapvető feltételei között. Mindebből kiindulva általánosságban a nyelvi megismerés diszkurzív alapjára helyezve a hangsúlyt a nyelvi reprezentációknak nemcsak a kialakításában, hanem a működtetésükben is nyomatékositja a társas interakciók szerepét: , A nyelvi interakciók a tapasztalatok mäsokkal történő megosztásának a képességét feltételezik, és annak a lehetőségét teremtik meg. A nyelvi reprezentációk lényegi jellemzője, hogy a tapasztalatok megosztására szolgáló szociokulturális konvenciók egyik fajtájaként kommunikäciös szimbölumokkent funkcionälnak.”?® 85 Langacker: Cognitive grammar, 2008; Tolcsvai Nagy (szerk): Nyelvtan, 2017. 86 Az itt szereplő összegzés alapja Tátrai: Bevezetés a pragmatikába, 2011; uő: Pragmatika, 2017; Verschueren: Pragmatic perspective, 1995, 1-19; uö: Understanding pragmatics, 1999. #7 Afogalmakat vö. Verschueren: Understanding pragmatics, 1999, 55-65, 116-120; valamint Mey, Jacob: Adaptability, in Mey, Jacob (ed.): Concise encyclopedia ofpragmatics, Amsterdam, Elsevier, 1998, 4-7; Tomasello: Gondolkodäs és kultuüra, 2002, 211-226; Tätrai: Pragmatika, 2017, 920-924. # Tâtrai: Pragmatika, 2017, 905; vô. még Tomasello: Gondolkodäs és kultüra, 2002, 103-143. «29 +

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1867 px
Image height
2671 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
1.23 MB
Permalink to jpg
022_000087/0030.jpg
Permalink to ocr
022_000087/0030.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu