OCR
A KOGNITÍV NYELVÉSZET ÁTTEKINTÉSE és a mondás) köthető, aki felelős a megnyilatkozás propozicionális tartalmáért és feltehetőleg a formájáért. A tudatosság szubjektuma alapesetben az aktuális megnyilatkozó. De — az idézés során — ezt a kiindulópontot is áthelyezheti egy másik szubjektumra. Abban az esetben, amikor az aktuális megnyilatkozó az elmondott információk értékelését és érvényességét egy másik személyhez köti, a perspektivizáció? műveletével él. A perspektivizációnak vannak explicit és kevésbé nyilvánvaló (implicit) esetei. A perspektivizációval kapcsolatban tehát az válik lényegessé, hogy az adott diskurzusban milyen fokon és hogyan válik jelöltté. s Semleges kiindulópont: egy mondatbeli figura fogalmi perspektívája. A kiindulópont működése a megnevezett/jelölt entitás fogalmához, annak jelentéséhez köthető, mely aktivizál egy fogalmi tartományt, amely meghatározza, e fogalmi tartományba mi tartozhat. Emiatt az elnevezés — , semleges" — itt arra utal, hogy e kiindulópontnak alapvetően nincs köze a diskurzus-, illetve szövegvilág aktuális személy-, tér- és időviszonyaihoz. Egy szövegrészben vagy akár mondatban több semleges kiindulópont is működésbe léphet. A konstruálás során egy esemény megalkotható szubjektívan vagy objektívabban. A teljesen objektivizált megalkotás a fentebbiekből következve nem kivitelezhető, hiszen nem lehetséges, hogy a megnyilatkozó a referenciális jelenet résztvevőjeként, megfigyelhetővé téve saját mentális aktivitását, megfigyelői és konstruáló szerepét teljesen felszámolja. A szubjektivizáció során viszont a beszélő nézőpontja impliciten is érvényesülhet, ha nem a saját mentális aktivitására irányítja a figyelmet, hanem a referenciális jelenetre.?? A holista funkcionális kognitív nyelvészettel összhangban levő pragmatikai szemléletmód (pragmatic perspective)" szintén a jelentésképzés és a világról való tudás szoros összefüggéséből indul ki. A nyelv pragmatikai szemléletmódú leírásában a grammatikai és a pragmatikai szempontok nem válnak el élesen egymástól: a pragmatika ezen értelmezése és alkalmazása a nyelvi konstrukciók megértéséhez a társas megismerő tevékenység hangsúlyozásával járul hozzá, mégpedig azon társas-kognitív tevé# Sanders-Spooren: Perspective, subjectivity, 1997, 86-95; Tätrai: Bevezetes a pragmatikaba, 2011, 154—158; Kugler Nóra: Megfigyelés és következtetés a nyelvi tevékenységben, Budapest, Tinta, 2015, 25-32. # Läsd bövebben Kugler: Megfigyeles és következtetes, 2015, 25-36; läsd me&g Langacker: Foundations, 1987, 131; Tolcsvai Nagy: Jelentestan, 2017, 306-309, 462-466. 84 Verschueren: Pragmatic perspective, 1995, 1-19; uö: Understanding pragmatics, 1999; Tátrai: Bevezetes a pragmatikaba, 2011; uö: Pragmatika, 2017. .28 +