Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000087/0000

Az idézés működése a magyar nyelvben. Funkcionális kognitív közelítés

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Author
Csontos Nóra
Title (EN)
The Functioning of Quotation in Hungarian
Field of science
Nyelvészet / Linguistics (13024)
Series
Károli könyvek. Monográfia
Type of publication
monográfia
022_000087/0009
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 10 [10]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000087/0009

OCR

BEVEZETÉS az látható, hogy az eddigi, az idézésre irányuló kutatások nem tudnak, vagy nem is akarnak azokkal az esetekkel mit kezdeni, amikor a diskurzusba ágyazódó, mástól származó megnyilatkozás nem prototipikusan valósítja meg az idézés nyelvi tevékenységét. Az ezen esetek jelölésére használt felidézés, megidézés stb. kifejezések jól mutatják ezt, az idézést olykor merev keretek közé szorító értelmezői pozíciót. A jelen munkában az idézés nyelvi jelenségét szélesebb kontextusban, és legfőképp nem az esztétikai kommunikációval jellemezhető nyelvi minta alapján mutatom be. A szélesebb kontextus azt az elméleti kiindulópontot jelenti, hogy az idézés vizsgálatának kezdőpontjaként nem az idézetre fókuszáló idézési lehetőségeket, hanem az idézés megalkotásának folyamatát jelölöm meg. Az idézést ekképp újrakonstruálásnak tekintem, amelyben egy már nyelvileg megkonstruált diskurzus hozzáférhetővé tétele zajlik úgy, hogy a perspektivizáció?" — tehát az, hogy az adott diskurzus egy része nem az aktuális megnyilatkozóhoz köthető, hanem mástól származik — eltérő módon, de jelöltté válik. Ez, az idézést nyelvi tevékenységként megközelítő értelmezői keret egyfelől az idézésnek az alkotás és a befogadás folyamatában történő vizsgálatára ad lehetőséget. Másfelől az idézés nyitott kategóriaként történő értelmezését, illetve annak előnyét kínálja fel, ami feloldhatja a merev szembeállást a fentebb említett megidézés, felidézés és az idézés művelete között. Ez a megközelítési mód egyaránt magában foglalja az idézni kívánt diskurzust és annak elérhetővé tételét, és az idézés funkcionális vizsgálatát teszi lehetővé. Az újrakonstruálás értelmezői kerete azt a lehetőséget is felkínálja, illetve azt is megkívánja, hogy az idézés vizsgálatába az idéző tevékenységét, illetve az ő perspektívájának az érvényesülését is bevonjam. Az idézés vizsgálata a jelen munkában így nem csupán az idézni kívánt diskurzusra, illetve annak idézetként való megalkotására terjed ki, hanem az idéző adaptív tevékenységének előtérbe helyezésével valósulhat meg. Az idézéssel kapcsolatos eddigi kutatásokat nagyban meghatározza, hogy a vizsgált nyelvben e nyelvi jelenség milyen mértékű grammatikai jelöltséget kíván meg, vannak-e az idézéseket jellemző és meghatározó szintaktikai szerkezetek, illetve a lehetséges idézési módok közül melyek jelennek meg. Ahogy Bahtyin fogalmaz, lényegessé válik az, hogy az idegen megnyilatkozások viszszaadására milyen sablonok léteznek, az , egyenes beszéd", a , függő beszéd" és 5 A fogalomra lásd Sanders, José — Spooren, Wilbert: Perspective, subjectivity, and modality from a cognitive linguistic point of view, in Liebert, Wolf-Andreas — Redeker, Gisela — Waugh, Linda (eds.): Discourse and perspective in cognitive linguistics, Amsterdam—Philadelphia, John Benjamins, 1997, 86-89; a fogalom bővebb ismertetését lásd alább, illetve Az idézés mint ujrakonstrudlds című fejezetben.

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1867 px
Image height
2671 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
1.25 MB
Permalink to jpg
022_000087/0009.jpg
Permalink to ocr
022_000087/0009.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu