abszorpció / elmerültség (Michael Fried) 8, 10, 124, 125, 126,
128, 147, 168, 234, 248, 250, 251, 252, 257, 258, 259,
263, 264, 266, 270, 271, 281, 282, 290, 329, 330, 335,
339, 345, 351, 358, 364, 398, 418, 419, 464, 477-479,
547, 553, 554, 590, 631
Ld. még színpadiasság, theatricality
affektus / affektus-expresszid 46, 94, 166, 178, 181, 184,
186, 187, 197, 201, 204, 205, 209, 228, 229-232, 255,
261, 267, 285, 286, 306, 406, 410-411, 467, 473, 502,
516, 522, 539, 569
akciöter (Imdahl) 347, 375, 460, 477
alulnézet 110 262, 276, 354, 358, 435, 459, 486, 495, 558,
572, 645
anagnóríszisz, fölismerés (Arisztotelész) ld. drdmai konflik¬
tus-tipusok
antropolögia, kepantropolögia 16, 24, 26, 32, 43, 44-47,
65-69, 90, 119, 214, 216, 255, 274, 450, 451, 455, 458,
577, 659, 662, 668, 723
apprezentáció (Husserl) 220, 446
admonitor / assistenza-figura (Alberti) 267, 268, 269, 324,
330, 373, 519, 527
art officiel 22, 49-54. (Id. megbízói művészet)
befogadásesztétika 61, 63, 66, 118, 129-134, 140, 374, 388,
450, 455, 462, 528, 594, 610, 654, 703
„die meeste ende naetureelste beweechgelichkeijt”
randt). 171-194, 198, 206, 729
„bewegtes Beiwerk”, „a ruhdzat es a haj küls6 mozgalmassdga”
(Warburg) 52, 61, 430, 431
»beholders share” (Gombrich) 178, 705, 709
chiaroscuro, clair-obscure, Helldunkel, ,fényérnyék” 11, 43,
47-50, 59, 62-65, 73, 143, 146, 154, 225, 285, 330,
332, 410, 421, 431, 432, 435, 439, 442, 454- 457, 463,
468, 509, 571, 577, 592, 612, 613, 615, 616, 621, 623,
633, 649, 682, 697
connaisseur, műértő 14, 65, 66, 106, 126, 139, 176, 189,
190, 358, 371, 392, 405, 424, 521, 523, 615, 616, 635,
644, 647, 650, 666, 669, 672, 694, 743
costruzione legittima, szerkesztett perspektiva (Alberti) 227,
228, 352, 365, 432, 635, 785
cselekvés 25-26, 44, 50,52, 53, 68, 74,77, 79, 82, 85, 87-91,
94, 96-97, 99-100, 102, 104, 109-112, 114-115, 117,
121-123, 127, 134-135, 161, 166-169, 183, 185-187,
193,194, 199, 206, 212, 215, 218-219, 224, 227, 231¬
ld. tárgykapcsolati algoritmus
csendélet 80, 104-107, 142, 206, 222, 357, 610-611
deixis, rámutatás 148-149, 205, 214-216, 218, 241-242,
263, 265, 268, 315-316, 319-322, 327, 330, 335, 346,
350, 353, 360, 368, 369, 446, 474-475, 488-489, 504,
529, 533, 550, 561-562, 570, 6444, 674, 676, 678, 679,
682-684, 715
- a függöny mint deiktikus eszköz 284, 322, 347, 354,
356, 384, 388, 391-399, 422, 434, 437, 438, 491-492,
676-681, 700, 713-715
- a fény mint deiktikus eszköz 47, 110, 157, 159, 190,
214, 220, 242-244, 247, 256, 357, 361, 369, 375,
383, 387, 393-397, 409, 434, 436, 443, 445-447,
478, 487, 491, 507-508, 571-572, 582, 674-675,
676-682
- a repoussoir mint deiktikus eszköz 259, 260, 269, 289,
321, 348, 350, 363-376, 383, 385, 395, 441, 443,
446, 447, 454, 459-462, 633, 561, 568, 581, 639,
644, 646, 663, 664, 672
- a tekintet (rdnezes) mint deiktikus eszköz 64, 72-73, 84,
110, 112, 145, 149, 170, 202, 215, 224, 225, 230-231,
238, 240, 242, 244, 252, 261, 262, 263-275, 280,
284, 285, 288-290, 294, 316, 317, 320, 325-330,
335, 345, 346, 349, 350, 351-352, 360, 385-399,
408-411, 415, 419-420, 431-440, 459-462,
477-479, 488-489, 495, 517-519, 533-536, 540,
550-551, 560-571, 590-593
deiktikus kép 216-218, 221, 226-227, 269, 354, 358, 364,
368
dialógus, párbeszéd (ábrázolt). 85, 90, 121, 162, 167-170,
233, 240, 245, 264, 265, 267, 269, 272, 303ff., 311-315,
319f, 335, 346f, 351, 382f, 483-490, 534, 558f, 631
diegézis, cselekmény-bonyolitds a képszinpadon
- intradiegézis (kepszinpadi aktorok nézőfüggetlen
összjátéka) 134, 382, 385, 394, 514, 615, 519
- metadiegézis (cselekvő nézői részvétel a képszinpadi aktorok
összjátékában) 134, 224, 225, 329, 382, 385, 391, 393,
398, 462, 464, 517, 538, 545
— extradiegzésis (külső szemlélői pozíció, rálátás) 394, 443,
459, 514, 519
„dramatische Gestaltung” (Warburg) 24, 27, 54, 56
drdmai konfliktus-tipusok (Arisztotelész) 89, 184, 188,
399-401
- egyszerü kolliziok 52, 110, 171, 254, 258, 320, 356,
358, 372, 490, 519, 561-563
- epifänia-esemenyek 136, 137, 264, 293, 371, 373, 375,
388, 395, 460, 471, 479, 599, 683
- voltaképpeni drámák.
e sorsfordulatok (peripeteia) 106, 191,
247-248, 324, 371, 400, 485
© folismerések (anagnöriszisz, agnitio, herkennis 76, 79,
85, 89, 108, 113, 135, 170, 189, 192, 210, 212, 320,
322, 324, 401, 419, 441, 465, 532, 534, 556, 565,
567, 590, 599, 657
dramaturgiai megkülönböztetés 114, 200, 252, 255, 261,
264, 274, 277, 282ff, 317, 323-330, 335, 351, 370, 400,
401, 490, 511, 516, 518, 539, 541 554, 569, 572, 589,
590
ekpbraszisz, irodalmi képleírás
427, 656-658
életvilág, Lebenswelt, mindennapi horizont 41,50, 115, 136f,
141, 143, 215, 216, 220, 307, 309, 352, 385, 392, 584,
587, 621 666, 688. (vö. köznapi látáslészlelés cselekvés)
énargeia 60, 116, 166, 175-177, 180-185, 190, 427, 657,
661, 742, 748
s, energetikai inverzió" (Warburg) 46, 61, 62, 421, 426 431,
439
epifánia Id. drámai konfliktus-típusok