a symposium in Nationalmuseum Stockholm 2-3
October 1992, ed. Görrel Cavalli-Björkman. Natio¬
nalmuseum, Stockholm, 1992, 14-30.
Aupers 1995 Alpers, Svetlana, The Making of Rubens. Yale
University Press, New Haven & London, 1988
ALPERS 1997 v. 8 Svetlana Alpers, ,A mester érintése",
ford. Kardkovács Réka, Enigma 3 (1997) — 4 ( 1998),
no. 14/15, 38—60.
ALpeRS 1998 Svetlana Alpers, ,, The Painter and the Model”,
in: Rembrandt’ ‘Bathseba Reading King Davids Letter’,
ed. Anne Jensen. Cambridge University Press, Camb¬
ridge-New York, 1997, 148-159.
ALPERS 2000 Alpers, Svetlana, Hű képet alkotni. Holland
művészet a XVII. században. ford. Várady Szabolcs,
Corvina, Budapest, 2000
ALpERS 2005 Alpers, Svetlana, 7he Vexation of Art: Velázguez
and Others. Yale University Press, New Haven—Lon¬
don, 2005
ANDREWS 1998 Lew Andrews, Story and Space in Renais¬
sance Art, The Rebirth of Continuous Narrative. Camb¬
ridge University Press, Cambridge-New York, 1998
ARNHEIM 1979 Arnheim, Rudolf, A vizualis elmeny. Az
alkotó látás pszichológiája (Új változat), ford. Szili József
és Tellér Gyula, Gondolat, Budapest, 1979 [eredeti
amerikai kiadása: Art and Visual Perception. A Psycho¬
logy of the Creative Eye, The New Version. University of
California Press, Berkeley, 1974]
ARNHEIM 1996 Arnheim, Rudolf, Die Macht der Mitte. Eine
kompositionslehre für die bildende Künste, DuMont,
Köln, 1996 [eredeti amerikai kiadása: 7he power of the
center. A study of composition in the visual arts. Univer¬
sity of California Press, Berkeley, 1988]
ASH-FLETCHER 1998 Nancy Ash — Shelley Fletcher, Water¬
marks in Rembrandts Prints, with a contribution Jan
Piedt Filedt Kok. -National Gallery of Art, Washing¬
ton, 1998
AUERBACH 1985 Auerbach, Erich, Mimézis. A valóság
ábrázolása az európai irodalomban, ford. Kardos Péter.
Gondolat, Budapest, 1985
BABicH 2002 Babette E. Babich, ,A művészet igazsága
Heideggernél és az esztétika kérdése", in: Fenomén és
mű. Fenomenológia és esztétika, szerk. Bacsó Béla. Kijá¬
rat, Budapest, 2002, 195—209. [eredeti kiadása Babette
E. Babich: , Heideggers Iruth of Art and the Ouestion
of Aesthetics", in: Hermeneutic Philosophy of Science,
Van Goghs Eyes and God. Essays in Honor of Patrick E.
Heelan, S. J. ed. Babette E. Babich. Springer, Dord¬
recht, Kluwer, 2002, 265-278.
Bacsó 2012 Bacsó Béla, Ön-arc-kép. Szempontok a portré¬
hoz. Kijárat Kiadó, Budapest, 2012
BADER 1971 Alfred Bader, „A new interpetation of Remb¬
randt’s "Disgrace of Haman’”, 7he Burlingon Magazine,
113 (1971) 471-474.
BAL 1989 Mieke Bal, ,On looking and reading: Word and
image, visual poetics and comparative arts”, Semiotica,
76 (1989) 283-320.
BAL 1991 Bal, Micke, Reading ,Rembrandt”. Beyond the
Word-Image Opposition. Cambridge University Press,
Cambridge-New York, 1991
Bat 1997 v. 8 Mieke Bal, ,, Tal a sz6-kép oppoziciön”, ford.
Simon Vanda, Enigma 3 (1997) — 4 (1998), no. 14/15,
132-164.
BAL 19984 Mieke Bal, , Látvány és narratíva egyensúlya",
ford. Hatvig Gabriella. In: Narrativdk 1. Képelemzés,
szerk. Ihomka Beáta. Kijárat, Budapest, 1998. 155—
182.
BAL 19988 Mieke Bal, , Reading Bathseba: from Masterco¬
des to Misfits”, in: Rembrandt's Bathseba Reading King
David’ Letter, ed. Ann Jensen Adam. Cambridge Uni¬
versity Press, Cambridge-New York, 1998, 119-146.
BAL 1999 Bal, Mieke, Ouoting Caravaggio. Contemporary
Art, Preposterous History. The University of Chicago
Press, Chicago, 1999
Bax 2001a Mieke Bal, Looking in the Art of Viewing. Essays
and afterword, Introd. Norman Bryson, G+B Arts
International, Amsterdam, 2001
Bar 20018 Mieke Bal, , Bőrmentén — a barokk nézőpont",
ford. Farkas Henrik, Enigma, 7 (2001) no. 30, 90-107.
BAHTYIN 1976 Mihail Bahtyin, ,A tér és az id6 a regény¬
ben”, in: Uő, A szó esztétikája. ford. Könczöl Csaba,
Gondolat, Budapest, 1976, 257—302.
BARTHA-Kovács 2010 Bartha-Kovács Katalin, A csend
alakzatai a festeszetben. Francia festeszetelmelet a XVII¬
XVIII. században. U’Harmattan, Budapest, 2010
BATSCHMANN 1982 Oskar Batschmann, Dialektik der Male¬
rei von Nicolas Poussin. Schweizerisches Institut fiir
Kunstwissenschaft, Ziirich, 1982
BÂTSCHMANN 1992 Oskar Bätschmann, ,Pygmalion als
Betrachter. Die Rezeption von Plastik und Malerei
in der zweiten Hälfte des 18. Jahrhunderts”, in: Der
Betracher ist im Bild. Kunstwissenschaft und Rezeptions¬
asthetik, Hrsg. Wolfgang Kemp. Dietrich Reimer, Ber¬
lin, 1992, 237-278.
BATSCHMANN 1998 Oskar Batschmann, Bevezetés a miivé¬
szettôrténeti hermeneutikäba. Képek elemzése, ford.
Bacsó Béla, Rényi András. Corvina, Budapest, 1998
BATSCHMANN 2002 Oskar Batschmann, , Az ikonológiától a
művészettörténeti hermeneutikáig. Adalékok az átme¬
net problémájához" ford. Schein Gábor, in: A , Miche¬
langelo"-paradigma a művészettörténetben: stílustörténet,
ikonológia, hermeneutika, szöveggyűjtemény, főszerk.
Renyi Andräs, Enigma, 9 (2002) no. 33, 157-174.
Bauch 1924 Kurt Bauch: „Zur Kenntnis von Rembrandts
Frühwerken”, Jahrbuch der Preussischen Kunstsammlun¬
gen, 45 (1924) 277-280.
Bauch 1960 Kurt Bauch, Der frühe Rembrandt und seine
Zeit. Gebr. Mann, Berlin, 1960
Bauch 1966 Kurt Bauch, Rembrandt. Gemälde. De Gruy¬
ter, Berlin, 1966
Bauch 1967 Kurt Bauch, „Ikonographischer Stil’. Zur
Frage der Inhalte in Rembrandt’s Kunst” (1966), in:
U6, Studien zur Kunstgeschichte, De Gruyter, Berlin,
1967, 121-151.
BAXANDALL 1971 Michael Baxandall, Giotto and the Ora¬