Aller au contenu principal
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu
S'identifierS'inscrire
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Aperçu
022_000081/0000

Rembrandt – A képek színjátéka. Hermeneutikai kísérletek

  • Aperçu
  • PDF
  • Afficher les métadonnées
  • Afficher le lien permanent
Auteur
Rényi András
Title (EN)
Rembrandt – The Painted Stage. Essays in Hermeneutics
Field of science
Művészetek (művészetek, művészettörténet, előadóművészetek, zene) / Arts (arts, history of arts, performing arts, music) (13040), Szellemi kulturális örökség / Intangible cultural heritage (13043), Művészet- és építészettörténet / History of art and architecture (13047)Rembrandt-kutatás, festészet, rézkarc, képhermeneutika, drámaesztétika
Type of publication
monográfia
022_000081/0145
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Page 146 [146]
  • Aperçu
  • Afficher le lien permanent
  • JPG
  • TIFF
  • Précédente
  • Suivant
022_000081/0145

OCR

A KÉPEK SZÍNJÁTÉKA Kérdésfeltevésem szempontjából mármost fontos körülmény, hogy Imdahl kezdettől fogva kísérletezett az ikonika elbeszélő képekre való kiterjesztésével is: annak vizsgálatával, ahogy a festő vagy rajzoló az elbeszélés természetes egymásutánját (újrafelismerhető heteronómiáit) egy állókép vizuális komponenseinek tiszta egyidejűségévé (láthatóságok autonóm struktúrájává) alakítja át. A Gziotto-könyv megfogalmazása szerint az ilyen ábrázolásnak , mind a szöveg kategoriális sorrendiségének, mind a kép kategoriälis szimultaneitäsänak” eleget kell tennie265. Imdahl a sikerült képet olyan, a ,látásnak tett ajánlatként" (Sehangebor) kezeli, amelynek ,minden magával hozott látás-elvárást és nyelvileg is kimondandó esemény-elképzelést a kifejezésben szemléletes és csak a szemlélés számára hozzáférhető evidenciává" kell felfokoznia. A jó kép nem bízhatja a szemlélést a nézői önkényre, a láthatóságok és kulturális jelek labirintusában való csapongás és tévelygés esetlegességeire: ezért Imdahl képekről szólva rendre képkonstrukciókról beszél, amelyek meghatározott céllal vezetik, irányítják és ösztönzik a mindenkori szemlélőt arra, hogy azz és úgy lássa, amit és ahogy az adott kép egyedi konstrukciója a maga saját logikáját követve fölkínál neki. A Sehangebot koncepciója, bár döntő szerepet juttat a szemlélő aktivitásának, ezt éppen nem recepció-, hanem alkotásesztétikai alapon teszi: az imdahli ikonika főszereplője kétségkívül az alkotó, aki a képen művészi módszerességgel állítja elő a szemlélés képtapasztalattá szervezésének feltételeit. Mindez strukturálisan összecseng az , implicit néző"-ről mint a formába beépített funkcióról korábban (Id. 133ff.) mondottakkal. Az elbeszélés heteronómiáit megjelenítő eszközök és vizuális eljárások, illetve a képkonstrukció létrehozásának autonóm szabályai természetesen történetileg és kulturálisan is változók; használatukba nyilván belejátszanak a műveknek az adott kultúrában tulajdonított intézményes funkciók, szokások, megannyi korspecifikus szellemi, vallási és érzelmi ambíció, várakozás és hasonlók. Ezek azonban Imdahl számára inkább csak keretfeltételek, amelyek ismerete szükséges, de nem elégséges feltétele a voltaképpeni művészettörténészi feladat ellátásának: hogy precíziós elemzések révén úgyszólván tudományos objektivitással határozzuk meg minden egyes mű mint Sehangebot kivételességét: az egyedi művek , képi identitását"266 mint , semmi mással nem helyettesíthető kifejezési minőséget" 267. Imdahl a Mária és Jézus életét feldolgozó padovai freskócikluson azt veszi górcső alá, hogy miként kombinálja Giotto a kép virtuális terében és valóságos képsíkján e kétféle, de egyidejűleg tevékeny látásmódot úgy, hogy minden beteljesült mű adekvát szemlélése során az ábrázolt esemény új üdvtörténeti dimenziója, egy új, magasabb rendű értelemegész táruljon föl a befogadó előtt. Például: Jézus Júdás csókja általi elárultatásának leképezett eseménye [2.28] a látható világ (a szcenikai tér, a mozgó testek, a 265 IMDAHL 2003, 9. 266 ImpaHt 2003, 83. 267 Impant 2003, 14. 144

structurelles

Custom

Image Metadata

Largeur de l'image
2184 px
Hauteur de l'image
2988 px
Résolution de l'image
300 px/inch
Taille du fichier d'origine
1.34 MB
Lien permanent vers jpg
022_000081/0145.jpg
Lien permanent vers OCR
022_000081/0145.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

S'identifierS'inscrire

Connexion utilisateur

eduId Login
J'ai oublié mon mot de passe
  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu