Direkt zum Inhalt
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Suche
  • OA Kollektionen
  • L'Harmattan Archive
Deutschde
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Magyarhu
AnmeldenRegistrieren
  • Buch Übersicht
  • Seite
  • Text
  • Metadaten
  • Clipping
Vorschau
022_000081/0000

Rembrandt – A képek színjátéka. Hermeneutikai kísérletek

  • Vorschau
  • PDF
  • Zeige Metadaten
  • Permanenten Link anzeigen
Autor
Rényi András
Title (EN)
Rembrandt – The Painted Stage. Essays in Hermeneutics
Field of science
Művészetek (művészetek, művészettörténet, előadóművészetek, zene) / Arts (arts, history of arts, performing arts, music) (13040), Szellemi kulturális örökség / Intangible cultural heritage (13043), Művészet- és építészettörténet / History of art and architecture (13047)Rembrandt-kutatás, festészet, rézkarc, képhermeneutika, drámaesztétika
Type of publication
monográfia
022_000081/0140
  • Buch Übersicht
  • Seite
  • Text
  • Metadaten
  • Clipping
Seite 141 [141]
  • Vorschau
  • Permanenten Link anzeigen
  • JPG
  • TIFF
  • zurück
  • Weiter
022_000081/0140

OCR

TEORETIKUS SEGÉDMODELLEK Ama sorsdöntő kérdésben ugyanis, hogy a művészetre specializált történész kutatásaiban a zörténeti vagy az esztétikai orientációnak, azaz a művek historizáló-muzealizáló, vagy inkább jelenidejűségüket alapul vevő felfogásának adjon-e nagyobb hangsúlyt, Imdahl konzekvensen az utóbbi álláspontra helyezkedett???. Szemben a pozitivista hajlamú kutatók többségével, akik úgy igyekeznek szigorúan objektív-történeti kutatásokba bocsátkozni, hogy — mint tudományos szempontból nem releváns világnézeti vagy ízlésbeli kérdést — inkább zárójelbe teszik a művészi mozzanat mibenlétének és megragadhatóságának problémáját, Imdahlt épp ez a kérdés foglalkoztatta. Mivel ebben a dolgozatban — Rembrandt drämäinak aktuális eseményszerűsége okán — magam is ezzel a dilemmával kell hogy szembenézzek, mint teoretikus segédmodellt érdemes ide idézni az ikonika legfontosabb sarokpontjait is. Különösképpen azért, mert a maga sajátos elgondolásait Imdahl a legáttogóbb módon éppen képi elbeszélések kapcsán, nevezetesen Giotto Mária és Jézus élettörténetét nyomon követő padovai freskóinak példáján299 fejtette ki. Imdahlt leginkább az esztétikai autonómia és a képiség sajátos mibenléte foglalkoztatta, de nem spekulatív kérdésfeltevésekhez vagy filozófiai teóriákhoz vonzódott. Inkább a művészet előállításának és szemlélésének ,praktikus" munkája érdekelte. A , látás" történetéről értekező Wölfflinnel ellentétben, akinek közismert mondása szerint „az elszigetelt müalkotäsban a történész számára mindig van valami nyugtalanité”241, Imdahil kifejezetten az egyedi mű struktúrájának és a szemlélés ezzel adekvát gyakorlatának megragadására törekedett: nem a képeket korszakonként, művészetföldrajzi területenként vagy alkotónként csoportosító stílustörténész összehasonlító módszerét követte, vagyis nem a szílus-fogalom általánosságából indult ki, hanem komplex műelemzésekből, tartalom és forma művenként egyedi kölcsönviszonyának szisztematikus vizsgálatából bontotta ki a maga interpretatív művészettörténetét. Az ifjan még festői ambíciókat ápoló??? tudós persze nyilván a szemlélés, illetve az utólagos értelmezés munkájában szerzett jártasságot: a 60-as években ezért is kerülhetett közel a Poetik und Hermeneutik-csoport tudományos alkotóközösségéhez. Ezért idézhette nekrológjában Hans-Robert Jauss Imdahl 1983-as mondatait: , Az értelmező mindig is. . .beteljesítője a műnek, társtettes: munkálkodásának nemhogy a távolságtartás az előfeltétele, inkább bizonyos fajta azonosulás kell hozzá: ebből fakad a magyarázat. Az értelmezés mindig odaadás is."243 Imdahl enthuziazmusa azonban nem a hagyományt , megértő" történészé és nem a rejtvényfejtő ikonológus-hermeneutáé. Vegyük észre, hogy leginkább a zrudós műértő hangján beszél, aki abban látja a feladatát, hogy 239 BoEHM 1996, 13-14. KoHLE 2008, 220—221. 240 IMDAHL 1980, IMDAHL 2003 241 „Das isolierte Kunstwerk hat für den Historiker immer etwas Beunruhigendes”: WÖLFFLIN 19468, 167. 242 METZLER 1999, BOEHM 2006 243 Jauss 1996, 644. 139

Strukturell

Custom

Image Metadata

Bild Breite
2184 px
Bild Höhe
2988 px
Bild Auflösung
300 px/inch
Dateigröße
1.31 MB
Permalink zum JPG
022_000081/0140.jpg
Permalink zur OCR
022_000081/0140.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

AnmeldenRegistrieren

Benutzeranmeldung

eduId Login
Ich habe mein Passwort vergessen
  • Suche
  • OA Kollektionen
  • L'Harmattan Archive
Deutschde
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Magyarhu