Aller au contenu principal
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu
S'identifierS'inscrire
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Aperçu
022_000081/0000

Rembrandt – A képek színjátéka. Hermeneutikai kísérletek

  • Aperçu
  • PDF
  • Afficher les métadonnées
  • Afficher le lien permanent
Auteur
Rényi András
Title (EN)
Rembrandt – The Painted Stage. Essays in Hermeneutics
Field of science
Művészetek (művészetek, művészettörténet, előadóművészetek, zene) / Arts (arts, history of arts, performing arts, music) (13040), Szellemi kulturális örökség / Intangible cultural heritage (13043), Művészet- és építészettörténet / History of art and architecture (13047)Rembrandt-kutatás, festészet, rézkarc, képhermeneutika, drámaesztétika
Type of publication
monográfia
022_000081/0138
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Page 139 [139]
  • Aperçu
  • Afficher le lien permanent
  • JPG
  • TIFF
  • Précédente
  • Suivant
022_000081/0138

OCR

TEORETIKUS SEGÉDMODELLEK vizsgálatának arra kell törekednie, hogy — az esemény megtörténésére, létrejöttének és elmúlásának egyidejűségére fókuszálva — működése közben tárja fel azt. Fel kell figyelnie arra, hogy azt az eseményszerűt, amelyet Goethe a parittya-példában (vö. itt a 99. oldallal) a váratlan pillanat paroxizmusának nevez, szükségképpen egy különbségtétel állítja elő a formában. Nem egyéb ez, mint a rutinszerűen elvárható és a váratlanul megtörténő között szemléletessé tett differencia, amely az esztétikai észlelés pillanatában úgyszólván magától áll elő, de amely értelemhiányt is teremt, azaz mindjárt értelmezést is követel magának. Mindez nemcsak azért tűnhet különösen termékenynek számunkra, mert a néző szomatikus jelenlétét a rembrandti képszínpadi dráma konstitutív elemének kell tekintenünk, hanem azért is, mert egy festmény vagy rézkarc , megélése" eleve elválaszthatatlan annak materiális észlelésétől, méreteinek, hozzáférhetőségének stb. fizikai kondícióitól. Gumbrecht az epifánia-tapasztalat egyik meghatározó mozzanataként említi ezt a térbeli dimenziót??2. , A világ dolgait fogalom előtti dologiságukban átélni (az erleben értelmében, ami tébb, mint a wahrnehmen és kevesebb, mint az erfahren), üjra érzékennyé tesz létezésünk térbeli és testi dimenziöjära.”?33 2.5 | MAXx IMDAHL ÉS AZ IKONIKA KIHÍVÁSA Max Imdahl 1975-ben fontos előadást szentelt Rembrandt egy — a szakirodalomban 1629 és 1637 között különbözökeppen datält?3? — vöröskreta-rajzänak [2.24], amelyen a karrierje kezdetén álló fiatal művész merész mozdulatokkal fölskicceli (, lemásolja") éppen elhunyt amszterdami mestere, Pieter Lastman húsz évvel korábban festett Zsuzsánna és a vének-kompozícióját [2.25]. A még nem egészen harminc éves fiatalember a gyors rajzolás során spontán módon a mintakép klasszikus síkkompozícióját és a figuratív kapcsolatokat egyaránt fölülírja: finom módosításai pedig, mint az elemzés kimutatja, a konvencionális témát egy merőben újszerű, a színpadi kommunikációra kihegyezett esemény képévé értelmezik át. Ezt az összehasonlító tanulmányt sok tekintetben a , Rembrandt-dramatológia" egyik meghatározó előzményének tekintem, és a későbbiekben még visszatérek hozzá (237 f.). Imdahl korábban is foglalkozott már Rembrandttal, f6ként a csoportportrék formaproblémäi érdekelték2%, okoskodäsom későbbi pontjain (325£f., illetve 514.) részletesebben is hivatkozom majd rájuk. 232 GUMBRECHT 2003, 216.; GUMBRECHT 2010, 92. 233 GUMBRECHT 2010, 97. 234 Ben. 448, Kar. BERLIN 1970, no. 35. Kar. BERLIN-AMSTERDAM—LONDON 1991, no. 11. 235 Vo. IMDAHL 1962, IMDAHL 1966 137

structurelles

Custom

Image Metadata

Largeur de l'image
2184 px
Hauteur de l'image
2988 px
Résolution de l'image
300 px/inch
Taille du fichier d'origine
1.16 MB
Lien permanent vers jpg
022_000081/0138.jpg
Lien permanent vers OCR
022_000081/0138.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

S'identifierS'inscrire

Connexion utilisateur

eduId Login
J'ai oublié mon mot de passe
  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu