Aller au contenu principal
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu
S'identifierS'inscrire
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Aperçu
022_000081/0000

Rembrandt – A képek színjátéka. Hermeneutikai kísérletek

  • Aperçu
  • PDF
  • Afficher les métadonnées
  • Afficher le lien permanent
Auteur
Rényi András
Title (EN)
Rembrandt – The Painted Stage. Essays in Hermeneutics
Field of science
Művészetek (művészetek, művészettörténet, előadóművészetek, zene) / Arts (arts, history of arts, performing arts, music) (13040), Szellemi kulturális örökség / Intangible cultural heritage (13043), Művészet- és építészettörténet / History of art and architecture (13047)Rembrandt-kutatás, festészet, rézkarc, képhermeneutika, drámaesztétika
Type of publication
monográfia
022_000081/0112
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Page 113 [113]
  • Aperçu
  • Afficher le lien permanent
  • JPG
  • TIFF
  • Précédente
  • Suivant
022_000081/0112

OCR

ELBESZÉLÉS VAGY DRÁMA? A KÉRDÉS FELVETÉSE tetleníti el: ezért keveredik zavarában vegyítetlenül a gyerekgyilkosságra való elszántság őrülete az angyali erőszak kiváltotta sokkal.141 Mivel egyidejűleg cselekszi meg és szenvedi el az erőszakot, az arcára kiülő rettenet nem személyiségéből (pszichológiai, morális vagy intellektuális gyengeségéből), hanem a pillanat objektív túltelítettségéből fakad. Rembrandt arra a tapasztalatra hegyezi ki a konfliktust, hogy Ábrahámnak izt és most egyszerűen nincs hova kitérnie, nincs hova visszavonulnia. Mivel nem láthat rá arra, ami vele és általa, itt és most történik1$2, ezen a képen nem is történik fordulat. Olyan kényszeres, extrém állapot ez, amelyben nincs helye szubjektív bensőségnek, amellyel nézőként azonosulhatnánk: a pétervári Ábrahám áldozata ennélfogva nem dráma, amit ennek a jellemnek a sorsaként szubjektíve is átélhetnénk. Ehhez képest a kései rézkarcon [2.16] máshová kerül a hangsúly. Elsőre úgy tűnhet, hogy kevésbé , drámai" eseményt látunk. White szerint , az extrovertált akciót itt belső érzés és megértés" váltja fel: ,az angyal mozdulata csöndes és tartózkodó, de nem kevésbe félelmetesen hatékony"!3. A fiatal, lobogó hajú angyal itt nem váratlan agreszszorként lép fel: nem kiabál (ez a cselekvés a hangerő révén leküzdendő távolságot implikálna), inkább halkan, bensőséges testközelből hozza Ábrahám tudomására a jó hirt!44, Fellépésében Rembrandt éppen nem a , derült égből villámcsapás" puszta váratlanságát hangsúlyozza. Az angyal kiterjesztett szárnyai óvó ernyőként egyszerre borulnak az apa és a gyermek f6lé.!45 Ábrahám is ezzel adekvát módon reagál: itt a tettre való nekikészülésében is több a körültekintés, mint az erőszak. Bár már maga mellé térdepeltette Izsákot, felsőtestét jobb combjára fektetve egészen közel vonta magához a fiú fejét (nyilvánvalóan azért, hogy elmetszendő torkából a gondosan alája bekészített edénybe folyassa ki az ártatlan sának motívuma. Rembrandt közvetlen forrásai között a kutatás Lastman 1609-es grisaille-jat [2.20] és 1616ban festett kicsiny olajképét [2.21] is számontartja: utóbbin fölbukkan a fiú fejének erőszakos leszorítása, ami Rembrandtnál — immár a teljes arc elfedésével — különösen brutális erőre tesz szert. Marcus Dekiert ehhez a tradícióhoz számítja Rubens festményét is (ma Kansas City), amelyről Andreas Stock készített 1614-ben oldalhelyes rézkarc-kópiát [2.22]: elrendezését tekintve ez emlékeztet a legerőteljesebben Rembrandt 1635-ös verzióira, különösen a münchenire [2.11]. A nagy vetélytársként tekintett Rubens ideidézése és számos egyéb forrásának tudatos kombinálása annak a festők között általánosan elterjedt ambíciónak tudható be, amit a korszakban zemuwlatiónak — a nagy elődök meghaladását célzó törekvésnek — neveztek. Vö. erről DEKIERT 2004, 60—67. és HASLEIN 2004, 90-94, illetve 115. skk., továbbá SLUITER 2014. David R. Smith szerint Rubens az antwerpeni jezsuita templom számára tervezett (mára megsemmisült) ábrázolása Jézus áldozathozatalának tipológiai előképeként egy a kereszt felállítását ábrázoló mennyezetképpel párban jelent meg: a katolikus célnak megfelelt egy alulról megmutatott mozgalmas , külső dráma? is. Ezzel szemben Rembrandtnak a történetben rejlő ellentmondásokra, a ,belső drámára" fókuszáló megoldása Smith szerint csak a kálvini protestantizmus jegyében születhetett meg. V6. SMITH 1985, 292. skk. 141 Simon Schama egyenesen egy olyan elmebeteg dühöngő és rémült arckifejezéséről beszél, aki váratlanul szabadult ki a pokolbél: SCHAMA 2000, 411. 142 Mivel engem e ponton csupán a szcenografikus összefüggések érdekelnek, nem térek ki a képszervezés egyéb — amúgy nagyon is fontos — mozzanataira, pl. a fiú és az angyal diagonálisainak párhuzamosságára, aminek természetesen megvan a maga szerepe Ábrahám karjainak bizarr szimmetriäjäban is. 143 "WHITE 1999, 104. 144 BuscH2009B, 146—147. 145 HALEwooDp 1983, 105. 111

structurelles

Custom

Image Metadata

Largeur de l'image
2184 px
Hauteur de l'image
2988 px
Résolution de l'image
300 px/inch
Taille du fichier d'origine
1.38 MB
Lien permanent vers jpg
022_000081/0112.jpg
Lien permanent vers OCR
022_000081/0112.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

S'identifierS'inscrire

Connexion utilisateur

eduId Login
J'ai oublié mon mot de passe
  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu