Aller au contenu principal
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu
S'identifierS'inscrire
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Aperçu
022_000081/0000

Rembrandt – A képek színjátéka. Hermeneutikai kísérletek

  • Aperçu
  • PDF
  • Afficher les métadonnées
  • Afficher le lien permanent
Auteur
Rényi András
Title (EN)
Rembrandt – The Painted Stage. Essays in Hermeneutics
Field of science
Művészetek (művészetek, művészettörténet, előadóművészetek, zene) / Arts (arts, history of arts, performing arts, music) (13040), Szellemi kulturális örökség / Intangible cultural heritage (13043), Művészet- és építészettörténet / History of art and architecture (13047)Rembrandt-kutatás, festészet, rézkarc, képhermeneutika, drámaesztétika
Type of publication
monográfia
022_000081/0106
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Page 107 [107]
  • Aperçu
  • Afficher le lien permanent
  • JPG
  • TIFF
  • Précédente
  • Suivant
022_000081/0106

OCR

ELBESZÉLÉS VAGY DRÁMA? A KÉRDÉS FELVETÉSE kisülésszerű eseményébe, fókuszba kerül: mintegy magáértvalóan is láthatóvá válik. Miközben Rembrandt az eszköz céltalanná válására koncentrál, a dolog magatehetetlenségére nem fordít külön figyelmet! 7. Óhatatlanul észrevesszük tehát, hogy a kés e vizuális izolációjában van valami csendéletszerű! ?8. Minél erőteljesebb a kontraszt, ami alakzatát semleges hátterétől megkülönbözteti, annál inkább ösztönöz arra, hogy felfigyeljünk keleties kiképzésű, zöld drágakövekkel ékesített, barázdált felületű, aranyozott markolatára, hogy észrevegyük tükörsimän csillogó, élfényekkel villódzó ívelt fémpengéjét, a tövét díszítő filigrán ötvösmunka mélyzöld mintáját — és így tovább. Iakaratlan, egyenletesen megvilágított, érintetlen egészként kerül a szemünk elé — akár egy csendéleten, amelynek nyugvó (!) tárgyain (natura morta, Stilleben) a fijnschilder festő kivételes mesterségbeli tudását demonstrálhatja. Persze Ábrahám szakállának és gyérülő hajának csapzott tincsei, a szemei körül csillogó könnycseppek, a derekára kötött tőrhüvely vagy az angyal szárnyainak sokrétű tollazata a , kidolgozás" minuciózussága tekintetében semmiben sem marad el a tőrétől. De mert ez utóbbiakat a szemlélés során szinte automatikusan funkcionális tárgykapcsolataik folytonosságában, mintegy az eseményekbe beleszőve észleljük, részletftormáik úgyszólván észrevétlenül oldódnak fel a tett izt és most-jában, és tűnnek el a , látható látatlanságok" szürkezónájában. A késre viszont a festő — épp a dräma fokozása kedvéért — kifejezetten ráirányítja a figyelmet: és épp ez a deiktikus izoláció teszi olyan pregnánsan zárványszerűvé, amitől nem tud problémamentesen belesimulni a képszínpadnak a dramaturgia logikája szerint szerveződő terébe!?". 127 Pedig a súly és a gravitációs tehetetlenség a tárgyaknak nem eleve látható tulajdonsága: ezt ábrázolni csak nagyon pontosan meghatározott tárgyi elhatárolások, illetve kifejezetten erre optimalizált, a képsíkon definiált vizuális relációk előállításával lehetséges. Például a Proserpina elrablása [1.08] felborult virägkosara vagy a Belsazar lakomája [2.13] felboruló boroskancsója azért képes hatásosan éreztetni a pillanat drámaiságát, mert a nyugalmi állapot megbomlását Rembrandt az edények és tartalmaik közötti, fentről lefelé tartó átmenetben ragadja meg: egymással határos motívumok határozott irányú képfolyamatába írja át. Ugyanez történik a müncheni Feltámadás [2.14] fejjel lefelé forduló katonájával, aki alól az angyal kirántja a sír fedlapját, amelyen az imént még pihent. (Ennek ritka ikonogräfiäjäröl Id. TÜMPEL 1981, 429—431.) A felborulás, illetve a lezuhanás vizuális evidenciája akkor is a gravitáció tárgykapcsolati kontextusára van utalva, ha azt a kép maga nem tematizálja. A kés a szabadesés állapotában azért látszik tehát szinte , időnkívüliként" lebegni, mert a tárgykapcsolat dc-ámai megszakadását Rembrandt nem a stabilitás helyzetéből az instabilba való kontinuus átmenetként ábrázolja. Épp ellenkezőleg jár el: a kést nemcsak az alany-tárgy viszonylatban izolálja, hanem minden olyasmitől is elszigeteli, amihez képesz a képsíkon elmozdulhatna. Az érett Caravaggio valóságos megszállottja volt ennek az ábrázolásproblémának: az ő képszintaxisában kivételesen fontos szerepet játszik az olyan rácsszerű síkmintázatok következetes érvényesítése, amit egy másik tanulmányomban gravitációs mátrixnak neveztem. Vö. RÉNYI 2008, különösen 47ff. 128 Itt nincs módom kifejteni, hogy a csendéletnek és a tájnak a történettel (istoria, historie) szembeni, a XVI. században lassan kibontakozó műfaji önállósodása hogyan függhet össze a képek tisztán mélységi dimenziójára fókuszáló új típusú (tehát meglehetősen absztrakt) festői érdeklődés megnövekedésével: mindenesetre figyelemre méltó, hogy a mindinkább önreferenciálissá váló modern festészet épp e két, a testközelt és a mélységet, a materiálisat és az optikailag tünékenyt tematizáló műfajban izmosodott meg. Vö. erről összefoglalóan RÉNYI 20044. A problémával érintőlegesen foglalkozom a Jeromos-karcot elemző fejezetben, itt a 603. oldaltól.) 129 ,A csendélet csakugyan a termékeny pillanat ellentétét nyújtja: nem megfagyott pillanat az időben, éppen azért, mert abban a látványosságban, amit bemutat, az idő nem múlik... a csendélet tisztán deiktikus módon prezentál, úgyhogy az egyetlen dolog, amit Diderot mondhat az ilyen tárgyakról, hogy ’ott vannak’...” GROOTENBOER 2005, 24—25. 105 ES)

structurelles

Custom

Image Metadata

Largeur de l'image
2184 px
Hauteur de l'image
2988 px
Résolution de l'image
300 px/inch
Taille du fichier d'origine
1.48 MB
Lien permanent vers jpg
022_000081/0106.jpg
Lien permanent vers OCR
022_000081/0106.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

S'identifierS'inscrire

Connexion utilisateur

eduId Login
J'ai oublié mon mot de passe
  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu