Aller au contenu principal
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu
S'identifierS'inscrire
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Aperçu
022_000081/0000

Rembrandt – A képek színjátéka. Hermeneutikai kísérletek

  • Aperçu
  • PDF
  • Afficher les métadonnées
  • Afficher le lien permanent
Auteur
Rényi András
Title (EN)
Rembrandt – The Painted Stage. Essays in Hermeneutics
Field of science
Művészetek (művészetek, művészettörténet, előadóművészetek, zene) / Arts (arts, history of arts, performing arts, music) (13040), Szellemi kulturális örökség / Intangible cultural heritage (13043), Művészet- és építészettörténet / History of art and architecture (13047)Rembrandt-kutatás, festészet, rézkarc, képhermeneutika, drámaesztétika
Type of publication
monográfia
022_000081/0103
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Page 104 [104]
  • Aperçu
  • Afficher le lien permanent
  • JPG
  • TIFF
  • Précédente
  • Suivant
022_000081/0103

OCR

A KÉPEK SZÍNJÁTÉKA egy színre vitt történet kíván meg. Hogy tehát a néző minden idegszálával a szubjektumok önmozgásaira koncentrálhasson, Rembrandtnak bizonyos értelemben semlegesítenie kell a kép médiumának , természetes" közegellenállását. Ez, látni fogjuk, egyáltalán nem kockázatmentes eljárás, és lényeges pontokon vezethet problematikus esztétikai megoldásokhoz. 1.3.1 | A DRAMATURGIAI REDUKCIO, AVAGY A SZINPADKEP EVIDENCIAJA. KÉPSZINPAD Es SZINPADKEP A dráma primátusának elvéből ugyanis a képi médium döntően instrumentális kezelése kell hogy következzék. A dráma, olvassuk például Peter Szondinál, , nem másodlagos ábrázolása valaminek, ami elsődleges, hanem önmagát ábrázolja — a dráma önmaga. Cselekménye, mint ahogy minden egyes szóváltása is "eredeti , felbukkanásakor realizálódik."122 Ezért is ismer csak jelen időt: ,a dráma időmúlása a jelen idők abszolút egymásutánja. Önmaga teremti meg saját idejét... ezért kell minden mozzanatnak a jövendő csíráját magában foglalnia, a "jövővel terhesnek" lennie."123 De nemcsak az időt, a teret sem engedi önmagában, magáértvalóan érzékelni: előállítja és jelenvalóvá teszi, de el is tünteti (azaz magában és magáértvalóan vizsgálhatatlanná teszi) a helyet is, ahol a dialogikus esemény — a fordulat, a ráismerés, az elszenvedés — megvalósul. Ennek következtében a megfestett dráma formája sem tűrhet semmilyen relativizálást. A képszínpad intaktsága a színpadkép közvetlenségére van utalva: ahhoz, hogy a dráma itt és most lejátszódhasson, nem kérdőjeleződhet meg ábrázolásának evidenciája. Amit Samuel Weber a színpadi médium eszközként való arisztotelészi felfogásáról mond, szükségképpen érvenyesnek kell lennie a képre is: , Optimális esetben a médium eltörli magát, ezért meghatározó tulajdonsága az lesz, hogy diaphanusz, vagyis átlátszó..." — ugyanakkor , nem tekinthető teljesen passzívnak vagy semlegesnek, inkább afféle elősegítőként funkcionál, mely a szetvälasztässal összeköt, akär egy hid”.1?4 A cselekvéseknek ez a kép által előállított evidenciája azonban minden, csak nem evidens: egyáltalán nem valamiféle természetes adottság. Ellenkezőleg: roppant célzatosan preparált esztétikai fikció, amely, ha evidenciaként jelenik meg, éppenséggel a kép saját értelem-generáló , logikájának" zárójelbe tételét is feltételezi. A dramatológiai reflexiónak mindenekelőtt azzal a súlyos apóriával kell szembenéznie, hogy a dráma igazsága nem föltétlenül azonos a kép igazságával. A tapasztalatot, hogy mégis lehetséges közöttük közvetítéseket találni, Rembrandt géniuszának köszönhetjük — annak az egészen kivételes helyzetnek, hogy az ő személyében a dramaturgiai és a festői zsenia122 Szonp1 1979, 14. 123 Szonp1 1979, 15. 124 WEBER 2010 102

structurelles

Custom

Image Metadata

Largeur de l'image
2184 px
Hauteur de l'image
2988 px
Résolution de l'image
300 px/inch
Taille du fichier d'origine
1.21 MB
Lien permanent vers jpg
022_000081/0103.jpg
Lien permanent vers OCR
022_000081/0103.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

S'identifierS'inscrire

Connexion utilisateur

eduId Login
J'ai oublié mon mot de passe
  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu