Aller au contenu principal
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu
S'identifierS'inscrire
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Aperçu
022_000081/0000

Rembrandt – A képek színjátéka. Hermeneutikai kísérletek

  • Aperçu
  • PDF
  • Afficher les métadonnées
  • Afficher le lien permanent
Auteur
Rényi András
Title (EN)
Rembrandt – The Painted Stage. Essays in Hermeneutics
Field of science
Művészetek (művészetek, művészettörténet, előadóművészetek, zene) / Arts (arts, history of arts, performing arts, music) (13040), Szellemi kulturális örökség / Intangible cultural heritage (13043), Művészet- és építészettörténet / History of art and architecture (13047)Rembrandt-kutatás, festészet, rézkarc, képhermeneutika, drámaesztétika
Type of publication
monográfia
022_000081/0076
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Page 77 [77]
  • Aperçu
  • Afficher le lien permanent
  • JPG
  • TIFF
  • Précédente
  • Suivant
022_000081/0076

OCR

ELBESZÉLÉS VAGY DRÁMA? A KÉRDÉS FELVETÉSE műveken is kimutatható, és ami megérdemli, hogy közelebbi vizsgálat tárgyává tegyük? Az alábbiakban amellett fogok érvelni, hogy ez utóbbiról van szó: megítélésem szerint Goethe művészi intuíciója hibátlanul működik, amikor a gondolkodó Rembrandtban a színházi rendezőt ismeri fel. Hipotézisem szerint ez a megközelítés — ha sikerül fogalmilag és módszertanilag is kellőképpen megalapozni — lehetőséget kínál számos, a Rembrandt-kutatásban korábban fölmerült és a kutatás eddigi paradigmatikus kereteibe nem illeszkedő anomália tisztázására is. 1 ] ELBESZÉLÉS VAGY DRÁMA? A KÉRDÉS FELVETÉSE Dolgozatom e hosszabb, második részében Rembrandt olyan munkáival foglalkozom, amelyek bibliai, kisebb részben antik mitológiai, illetve históriai tárgyú történeteket ,ábrázolnak". Azért használom egyelőre ezt a semleges és semmitmondó kifejezést, hogy megvilágítsam megközelítésem speciális mivoltát, illetve jelezzek bizonyos, ebből következő elhatárolásokat és metodológiai megfontolásokat — mert amit a továbbiakban Rembrandt , narrációjának" nevezek, az nem pontosan fedi a képi elbeszéléskutatásnak a kortárs művészettörténeti diskurzusban meghonosodott megközelítéseit és módszertanát! A. Ez indokolja a polemikusnak szánt alcímet is: a bizarr neologizmust, amelynek eredetére még visszatérek, tudatosan a , narratológia" fogalmának alternatívájaként választottam. Szigorúan Rembrandt nevéhez kötött használatát az indokolja, hogy egy történetileg és műfajilag is jól körülhatárolható festői-grafikusi praxist nevez meg, amelynek — amennyire meg tudom ítélni — nincs sem előzménye, sem érdemi folytatása az újkori, illetve a modern európai képzőművészetek történetében. Egy festőknél inkább atipikus szcenografikus-dramaturgi észjárás feltárásáról van szó: sokat is fogok színpadról, szerepekről, eseményszerűségről és hasonlókról beszélni, ami kevéssé jellemző a mainstream képnarratológia szóhasználatára. A félreértéseket elkerülendő rögtön hozzáteszem, hogy csupán metaforikus értelemben van szó színházról vagy színpadról: annak, amit a korai Rembrandt sajátos , színpadi" elbeszélésmódjáról itt elmondandó vagyok, nem sok köze van a XVII. századi holland színház intézményéhez, illetve a korabeli színjátszás kultúrájához. Bár tudjuk, hogy amszterdami évei során Rembrandtot sokrétű kapcsolat fűzte a városi-polgári literátor értelmiséghez, barátai közt akadtak színpadi szerzők, és volt dolga például a 14 Krvcer P. 1998, THomka 1998, HorvaATH 2010, Kemp 2013 75

structurelles

Custom

Image Metadata

Largeur de l'image
2184 px
Hauteur de l'image
2988 px
Résolution de l'image
300 px/inch
Taille du fichier d'origine
1.15 MB
Lien permanent vers jpg
022_000081/0076.jpg
Lien permanent vers OCR
022_000081/0076.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

S'identifierS'inscrire

Connexion utilisateur

eduId Login
J'ai oublié mon mot de passe
  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu