Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000081/0000

Rembrandt – A képek színjátéka. Hermeneutikai kísérletek

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Szerző
Rényi András
Cím (EN)
Rembrandt – The Painted Stage. Essays in Hermeneutics
Tudományterület
Művészetek (művészetek, művészettörténet, előadóművészetek, zene) / Arts (arts, history of arts, performing arts, music) (13040), Szellemi kulturális örökség / Intangible cultural heritage (13043), Művészet- és építészettörténet / History of art and architecture (13047)Rembrandt-kutatás, festészet, rézkarc, képhermeneutika, drámaesztétika
Tudományos besorolás
monográfia
022_000081/0050
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 51 [51]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000081/0050

OCR

A STÍLUS HETERONÓMIÁJA szorongással kísért primitív gyakorlatai idővel egy belsőleg tagolt, kifinomult művészi univerzum esztétikai befogadásának érzéki-intellektuális játékává szublimálódnak"§. E , játék" megrendeléséhez persze olyan igényes, érzékeny, műveltséggel és vallásos és morális komolysággal is bíró szubjektumokra van szükség, mint Francesco Sassetti vagy Giovanni Tornabuoni — és olyan művészekre, akik maguk is kellőképp fogékonyak a képi impulzusokra, illetve készek és képesek belemenni a polarizálás játékaiba. Az utókor nézője persze aligha van birtokában annak a tudásnak és érzékenységnek, amely az ilyen műveket egykor saját mindennapi közegükben éltette — és ezért szorul rá a komplex történeti-kulturális kontextus utólagos rekonstrukciójára. Amikor a modern művészettörténész feltárja egy-egy mű sokszor elrejtett forrásait, tisztázza a megrendelő sokszor obskúrus és ellentmondó szándékait stb., ebben a visszatekintő, reflektált aktusban csupán szétszálazza azt, ami a keletkezés idején, Edgar Wind kifejezésével még a képi szintézis spontán aktusaként" ment végbe"). Warburg hermeneutikus figyelme ily módon már a korai guattrocento műveinél is a művészi kép beteronómiájára, a képbe foglalt formák, kódok és jelentések látszólagos kontinuumänak szakadäsaira irényul$0. William S. Heckscher a warburgi ikonológiát nem ok nélkül hozta összefüggésbe a kubista kollázzsal81, Werner Hofmann pedig szintén joggal teszi ehhez hozzá, hogy az apró részletek egymásmellettiségét regisztráló figyelem kikezdi a művek organikus keletkezésének romantikus képzetét82, Így válik érthetővé a Rembrandt-előadás voltaképpeni célja: Warburg ezúttal arra a művészre alkalmazza módszerét, akinek neve a századfordulóra úgyszólván stílus és kifejezés egyöntetűségének és közvetlenségének a szinonimájává vált. Az előadás tétjét abban ismerhetjük fel, hogy sikerül-e a zseni romantikus egységmítoszát a képek esztétikai tapasztalásának szintjén is dekonstruálni: nem Rembrandt lelkületének, hanem képalkotásának a modernségét igazolni. Nem csupán az ideologikus művészfantom megsemmisítése, hanem — képletesen szólva — a chiaroscuro homälyänak eloszlatása a cél. 78 Gombrich az olümposzi istenek babonás szellemben való kisajátításáról szólva így fogalmaz: , Csak Raffaello művészete fosztotta meg újra mérgeiktől ezeket a mágikus képjeleket, és emelte őket a művészet birodalmába..." Vö. GOMBRICH 19854, 107. 79 Vö. WIND 1979, 171., illetve WIND 2005, 37. 80 A klasszikus esztétika és a művészettörténet zárt-organikus műfogalmával szemben, amelyért mindig a zseni autenticitása és világlátásának organikus egysége szavatol, Warburg a képnek mint lényegi szerkezetét tekintve nyitott, performatív konstrukciónak az elgondolását állítja szembe, amely alkotóinak esetleges személyes ambícióit és kiszolgáltatottságait jeleníti meg, ennélfogva kimenetele mindig kétséges — semmiképp sem vezethető le tehát szuverenitásuk töretlenségéből. Még akkor sem, ha egyébként Warburg szubjektíve olyan megbízókhoz és művészekhez vonzódott — pl. Sassettihez, Dürerhez vagy épp Rembrandthoz -, akiknek úgy-ahogy sikerült egyensúlyt teremteniük e téren. Warburg mindenesetre semmi kétséget nem hagy afelől, hogy ez az egyensúly mindig nagyon törékeny és veszélyeztetett. 81 HECKSCHER 1979, 134. 82 HOFMANN 1980, 88—93. 49

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
2184 px
Kép magassága
2988 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
1.3 MB
Permalinkből jpg
022_000081/0050.jpg
Permalinkből OCR
022_000081/0050.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde