Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000081/0000

Rembrandt – A képek színjátéka. Hermeneutikai kísérletek

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Szerző
Rényi András
Cím (EN)
Rembrandt – The Painted Stage. Essays in Hermeneutics
Tudományterület
Művészetek (művészetek, művészettörténet, előadóművészetek, zene) / Arts (arts, history of arts, performing arts, music) (13040), Szellemi kulturális örökség / Intangible cultural heritage (13043), Művészet- és építészettörténet / History of art and architecture (13047)Rembrandt-kutatás, festészet, rézkarc, képhermeneutika, drámaesztétika
Tudományos besorolás
monográfia
022_000081/0023
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 24 [24]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000081/0023

OCR

BEVEZETÉS HELYETT való hajlama és , pszichohistóriai" terminológiája, továbbá zaklatott dikciója igencsak idegenül csengett az én Marxon és Lukácson iskolázott füleimnek. Mindenesetre Gombrich életrajzi könyve sok mindent megértetett velem, és lassan valamiféle belső affinitást is kezdtem érezni Warburg iránt. Tudtam azonosulni azzal a morális alapokra helyezkedő kultúrkritikával, ahogy — a weimari Németország válságos éveiben, a Hitlerei közeledő fenyegetésének árnyékában — élesen szembefordult a klasszikus hagyományt pervertáló populista—nacionalista kisajátítási kísérletekkel, és szubjektíve tetszett, hogy Warburg Rembrandtban az összemberi civilizáció sorsa iránt felelős, megfontolt művész-értelmiségi archetípusát vélte felfedezni. A megfontoltság (Besonnenbeit) emberét, akinek művészete úgymond egyfajta , új tárgyilagosság" -ot, szigorü objektivitäs- és reflexivitds-igényt szegezett szembe kora art officiel-je és a kurrens divatok felületes és manipulatív válaszaival. Warburgról szerzett pozitív benyomásaimat annak a Gombrichnak a racionális, minden misztifikációtól mentes elemzői alapállása hitelesítette, aki bécsi zsidó emigránsként és az — akkor már a nácik elől Londonba áttelepített — KWB munkatársaként, mint a BBC monitoring szolgálatának munkatársa aktív részt vállalt a német fasizmus ellen vívott háború hátországi frontján. Mindez valahogy hitelessé tette számomra azt a zaklatott közvetlenséget is, amellyel Warburg a képek és a figurák affektivitásához viszonyult. Persze akkor és ott, Gombrichék kakaóját kortyolgatva legfeljebb csak sejthettem, át biztosan nem láttam, hogy előző évben közzétett /údás-dolgozatom , dramaturgiai" megközelítése mennyire párhuzamos volt Warburg — az indulatok motiváltságára, illetve uralhatóságára fókuszáló — kifejezéstanával és a pátoszformulák (vagy ami ugyanaz, a képek) performativitásának, befogadásuk aktualizáló természetének, esemény-jellegének általa vallott elgondolásával. Csak lassan és fokozatosan értettem meg, hogy a warburgi distinkció olyan elemzői instrumentumot ad a művek interpretátorának kezébe, amelynek konzekvens továbbfejlesztése és alkalmazása fényt deríthet Rembrandt kivételesen összetett dramaturgi észjárására is. Akkor kezdtem erre ráérezni, amikor Markója Csilla — akinek személyesen is nagyon sokat köszönhetek (az ő invenciója és három évtizedes szívós munkájának eredménye a legszínvonalasabb hazai művészetelméleti és historiográfiai folyóirat, az Enigma léte és máig megjelent 113 száma) — 2005-ben újra vendégszerkesztőnek hívott, ezúttal egy tematikus Warburg-számhoz. Megelőzte ezt az a 2000-es évek elején közösen kiadott oktatási célú, didaktikus szöveggyűjtemény (A , Michelangelo"-paradigma a művészettörténetben — stílustörténet, ikonológia, hermeneutika), amelyhez bevezetés gyanánt írtam egy rövid tudománytörténeti vázlatot.23 Ebben szó esett már a Warburg által iniciält ún. ikonológiai paradigmáról, de az akadémiai művészettörténet-írás képviselőinek a warburgi észjárással szembeni rendszerszintű idegenkedéséről is. 23 Renvi 2002 22

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
2184 px
Kép magassága
2988 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
1.35 MB
Permalinkből jpg
022_000081/0023.jpg
Permalinkből OCR
022_000081/0023.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde