Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000081/0000

Rembrandt – A képek színjátéka. Hermeneutikai kísérletek

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Szerző
Rényi András
Cím (EN)
Rembrandt – The Painted Stage. Essays in Hermeneutics
Tudományterület
Művészetek (művészetek, művészettörténet, előadóművészetek, zene) / Arts (arts, history of arts, performing arts, music) (13040), Szellemi kulturális örökség / Intangible cultural heritage (13043), Művészet- és építészettörténet / History of art and architecture (13047)Rembrandt-kutatás, festészet, rézkarc, képhermeneutika, drámaesztétika
Tudományos besorolás
monográfia
022_000081/0019
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 20 [20]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000081/0019

OCR

BEVEZETÉS HELYETT a könyvben: szándéka ugyanis leginkább a három évszázada kanonizálódó , Rembrandt" imázs derridai indíttatású dekonstrukciójára irányult. Kritikai stratégiájának része volt a szerzőség a Rembrandt-kutatásban irracionális méreteket öltött fetisizálásának bírálata, egyáltalán: a szerzőnek nem valós történeti személyként, hanem — Foucault és Barthes nyomán — a kép/szöveg funkciójaként való felfogása, ami értelemszerűen alapjaiban kezdte ki a Rembrandt személyére, emberi-érzelmi ,mélységeire”, , lényeglátó" képességeire stb. hivatkozó hagyományos értelmező stratégiákat — e kételyeket jórészt magam is osztottam. A vizuális retorika, a pszichoanalízis, a feminista kritika és megannyi más, addig idegen elemzési szempont és kontextus bevonása a képekkel folytatott dialógusba és a róluk való kortársi beszédbe Mieke Bal kezében azt a célt szolgálta, hogy a , Rembrandt" -jelenséget kiszabadítsa a bevett művészettörténeti és esztétikai beszédmód rutinfordulatainak fogságából, a , zseni" és a , remekmű" fetisizált pózaiból, a vitathatatlanság és problematizálhatatlanság múzeumi bűvköréből — ez sem volt ellenemre. Bal ráadásul egyáltalán nem ambicionálta, hogy e heterogén problematizálások valamilyen teljesebb, koherensebb, , igazabb" Rembrandt-összképhez vezessék — én pedig nem tudtam eldönteni, hogy mit is gondoljak erről. IIdőközben: vége a művészettörténetnek?] Ianácstalanságomat fokozta egy szimbolikus mivoltában is fontos tudománytörténeti fejlemény. Még Amszterdamból hazahozott olvasnivalóim között volt a kivälö nemet közepkoräsz, Hans Belting „Vege a müveszettörtenetnek?” cimü pamfletje 1983-bölt!: e vékony, szürke könyvecske fő tétele szerint a XX. század utolsó évtizedeire az ún. , művészettörténet" — mind a művészet történelmi kibontakozási folyamataként, mind tudományos diszciplínaként — lezárulni, befejeződni látszott. Tíz évvel később Belting az új, jelentősen kibővített kiadás címéből elhagyta a kérdőjelet, és kijelentő módban, rideg tényként konstatálta a végállapot beálltát?. A verdikt természetesen nem azt mondta ki, hogy ne lennének többé művészek és ne lennének szakemberek, akik tudományos alapon igyekeznek számot adni mindarról, ami a , művészet" előállítása terén történt és történik, egykor és ma. Kérdésfeltevésének üdítő újdonsága az volt, hogy az akadémiai diszciplína sorsát szorosan a művészetnek a modernitás korában befutott pályájához kötötte: hogy a művészi praxist és a réla valé türténeti/filozéfiai gondolkodäst egymäs korrelâtumaiként kezelte. Helyzetelemzése szerint a posztmodern korszak mind a szaktudomány evolúciós modelljeire, mind a kortárs művészek innovációs haladás-fantáziáira immár végleg lezárt és folytathatatlan , nagy elbeszélésként" tekint: a cím e tekintetben csak annyit mondott, hogy a művészetek történelmi alakulásáról többé nem tudunk egybefüggő, belülről motivált és egy valamilyen végkifejlet felé tartó szerves történetként beszámolni. E történetnek eltűnt ugyanis a szubjektuma: a , művészet"-ről kiderült, hogy nem valamiféle önelvű 11 Hans Belting: Das Ende der Kunstgeschichte? Uberlegungen zur heutigen Kunsterfahrung und historischen Forschung, Deutscher Kunstverlag, Miinchen, 1983 12 V6. BELTING 2006 18

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
2184 px
Kép magassága
2988 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
1.38 MB
Permalinkből jpg
022_000081/0019.jpg
Permalinkből OCR
022_000081/0019.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde