Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000081/0000

Rembrandt – A képek színjátéka. Hermeneutikai kísérletek

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Author
Rényi András
Title (EN)
Rembrandt – The Painted Stage. Essays in Hermeneutics
Field of science
Művészetek (művészetek, művészettörténet, előadóművészetek, zene) / Arts (arts, history of arts, performing arts, music) (13040), Szellemi kulturális örökség / Intangible cultural heritage (13043), Művészet- és építészettörténet / History of art and architecture (13047)Rembrandt-kutatás, festészet, rézkarc, képhermeneutika, drámaesztétika
Type of publication
monográfia
022_000081/0018
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 19 [19]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000081/0018

OCR

BEVEZETÉS HELYETT landó feláldozni Mozartjának az emberi autonómia és a szabadság értékeinek jegyében született pozitív örökségét. Ez a bátor és intellektuálisan is megnyerő írás 2002-ben újfent személyesen is megérintett. Marxizmuson nevelkedett fiatal értelmiségiként magam is keresztülmentem egy hasonló, bár kevésbé élesen reflektált meghasonláson. Már a 80-as években egyre távolabb kerültem tanult világnézetem alapjaitól: szégyenkezve, tempót vesztve, és nem azzal a radikalizmussal, mint számos pályatársam, leszakadtam iskolám és mestereim köldökzsinórjáról. Választott szakterületem, a képzőművészetek , filozófiája" tekintetében eleve nyilvánvaló volt, hogy a marxi-lukácsi esztétika teoretikus keretei, gondolati hagyománya és művészetírói praxisa túlságosan is szűkre szabottak annak a roppant szerteágazó civilizációs folyamatnak az áttekintéséhez, ahová a modernizmus, az avantgarde, majd a posztmodern az ezred végéhez közeledve eljutott — függetlenedni vágyó érdeklődésem ezért is fordult igen korán a képek és általában a nem-verbális művészetek (például a táncművészet) specifikus hermeneutikájának, mediális sajátszerűségeinek kutatása felé. A , Rembrandt-projekt", amely az évek során tanulmányokkal, egyetemi kurzusokkal, konferencia-előadásokkal bővült, tartalmában és módszertanilag is mindinkább e kortársi kérdésfeltevés irányába tolódott. Annyiban továbbra is a Fodorféle operaelemzés mintáját követtem, hogy rendre egy-egy műalkotás-individuum magában való mélységi elemzésére törekedtem: ezek szerkezetéről bizonyos értelemben , világszerű" szerveződést, az egykor használatos terminológia szerint olyan , intenzív totalitást" föltételeztem, amelyben az ábrázolt , életanyag" tartalmi megítélésének és a formaproblemäk megoldäsänak koherenciäja („tartalom és forma egysége") esztétikai evidenciává válik. Azt reméltem, hogy előbb-utóbb összeáll ezekből egy tanulmányfüzér, amelynek egységét és koherenciáját pusztán a módszer, a művizsgálat induktív, egyszersmind korszerű, szakhermeneutikailag megalapozott eljárása szavatolja majd. [Az alapkérdés] Fodor Géza utólagos önrevíziója azonban egy alapdilemmával szembesített: van-e az én Rembrandthoz fűződő személyes kötődésemnek is olyasféle szubsztantív, világképi vagy morális tartalma, ami alkalomadtán, hasonlóan kétes értékű kisajátítási kísérletek láttán engem is kritikus felszólamlásra késztetne? Tanácstalanságom arra utalt, hogy nem nagyon van. A 90-es években, a némiképp fetisizált kortársi , naprakészség? jegyében sokat forgattam például a holland irodalmárnarratolögus Mieke Bal terjedelmes Reading ,, Rembrandt’-jat?, ezt a sziporkázóan szellemes, rengeteg érzékeny megfigyeléssel zsúfolt, szertelenül sokféle szempontot kombináló posztmodern filozófiai-esztétikai pastiche-t — egy fejezetét 1995-ben be is válogattam az Enigma című folyóirat általam szerkesztett tematikus számába!9. Bal, vitatván 2 oe a ,tiszta történeti" tudás lehetőségét, a művész nevét rendre idézőjelbe téve használta 9 Bar 1991 10 „Meridiän — A tekozlö: Rembrandt”, Enigma 14-15, [1997/1998], 33-164.; vö. Bar 1997-98 17

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
2184 px
Image height
2988 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
1.35 MB
Permalink to jpg
022_000081/0018.jpg
Permalink to ocr
022_000081/0018.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu