Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000081/0000

Rembrandt – A képek színjátéka. Hermeneutikai kísérletek

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Author
Rényi András
Title (EN)
Rembrandt – The Painted Stage. Essays in Hermeneutics
Field of science
Művészetek (művészetek, művészettörténet, előadóművészetek, zene) / Arts (arts, history of arts, performing arts, music) (13040), Szellemi kulturális örökség / Intangible cultural heritage (13043), Művészet- és építészettörténet / History of art and architecture (13047)Rembrandt-kutatás, festészet, rézkarc, képhermeneutika, drámaesztétika
Type of publication
monográfia
022_000081/0015
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 16 [16]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000081/0015

OCR

BEVEZETÉS HELYETT tom, hogy anno merőben profán okokból kezdtem a Mesterrel foglalkozni — és most azért hozakodom mégis elő vele, mert ez a bizarr eredettörténet talán valami lényegesre is rávilágít munkám természetét illetően, és magyarázatot adhat bizarr szerkezetére. Úgy esett, hogy már művészettörténész hallgatóként is jobban vonzottak a bölcseleti kérdések, mint a muzeológusi-filológiai aprómunka, ezért harmadéves koromban az akkor újonnan induló esztétikát választottam második szakomnak. Filozófiai tanulóéveimnek egy sor meghatározó intellektuális élményt és fontos emberi kapcsolatot köszönhetek Balassa Pétertől Poszler Györgyig, Zoltai Dénestől Almási Miklósig — utólag visszanézve a legtartósabb hatást munkámra mégis Fodor Géza gyakorolta, noha vele nem ápoltam szorosabb személyes kapcsolatot. Ám a Mozart-opera világképéről írott, a Magvető Könyvkiadónál 1974-ben publikált monográfiája? az első pillanattól fogva delejező hatással volt rám. Mivel már zenekedvelő kiskamaszként elköteleződtem a bécsi klasszikusok mellett, igazán nem esett nehezemre ráhangolódni a könyv témájára. Szégyellnem illene bevallani, de ami elsőre lenyűgözött, az e munka impozáns — és nyilván távlatos szellemi dimenziókat sejtető — terjedelme volt: a hatszáz oldal, amelyet szerzője a zseniális zeneszerző főműveinek szentelt. Filozófiai megalapozottságát, muzikológiai és dr-amaturgiai elemzéseinek mélységét, gondolati koherenciáját és részletgazdagságát csak később, és csak fokozatosan tanultam meg értékelni, de a feladat nagysága, a Mozartnak és a mesteroperáknak való megfelelés törekvése olyan szemléletesen fejeződött ki a vaskos könyvtest plasztikumában, ami engem azonnal levett a lábamról. Mi több: fejembe vettem, hogy én is valami hasonlót fogok csinálni. De, mint ez fiatal emberekkel oly gyakran megesik, nekem is előbb voltak nagyra törő ambícióim, mint konkrét kutatási témám — nem beszélve a mondandóról. Keresni kezdtem hát a , nekem való" egyetemes klasszikust, az én területem Mozartját: így találtam Rembrandtra. Akkor még mit sem tudtam arról, hogy hasonló becsvágy fűtötte a világhírű Michelangelo-kutató Charles de Tolnayt (Tolnai Kärolyt) is, aki — igaz, 1958-ban, rég befutott világhírű tudósként — nyilatkozott úgy, hogy , csak a legnagyobb mesterekkel érdemes foglalkozni, a többi nem érdekes". Rembrandt lett tehát a témám. Rásegített az elhatározásra, hogy ekkortájt — Lord Clark említett bevezetése mellé — ajándékba kaptam egy igazi alapmunkát, Horst Gerson New Yorkban publikált, nagy alakú és többkilós oewvre-katalógusátő is. Annak, aki FODOR 1974 4 Genthon István feljegyzését Beke László idézi Tolnay magyar nyelvű Michelangelo-könyvének utószavában, ld. Beke László: Pályakép és , világkép", in: Tolnay, Charles de: Michelangelo: Mű és világkép, Corvina, Budapest, 1975, 367, n. 3. A kérdést részletesen tárgyaltam Tolnayról írott esszémben: RÉNYI 2006B. A remekmű mibenléte mint teoretikus probléma akkoriban amúgy is , benne volt a levegőben": Radnóti Sándor épp A Mozart-opera világképe kapcsán közölt nagyszabású filozófiai esszéjében mutatta meg, hogy azt a fajta műalkotást illethetjük ezzel a terminussal, amelynek érték-mivolta , consensus omnium — közmegegyezés — az európai kultúrában", tehát nem szorul sem valamely filozófiai-esztétikai rendszer, sem kivételes képességű connaisseur-ök magabiztos ízlésítéletének igazolására. RADNÓTI 1977, 90. 5 Gerson 1968 QW 14

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
2184 px
Image height
2988 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
1.34 MB
Permalink to jpg
022_000081/0015.jpg
Permalink to ocr
022_000081/0015.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu