OCR Output

BEVEZETÉS HELYETT

Kis személyes tudománytörténet, avagy miként lett Rembrandt
- számomra legalábbis - a művészettörténet Mozartja?

, Már megint egy új könyv Rembrandtról?!" — e felkiáltással kezdte szabadkozását 1978¬
ban Sir Kenneth Clark abban az előszóban, amelyet Az Introduction to Rembrandt című
esszéfüzérének a New York-i Harper & Row-näl megjelent — színes reprók híján is ele¬
gáns — paperback kiadásához írt!. A tekintélyes brit professzor, aki 1966-ben publikált
már egy fontos alapművet a témában (Rembrandt and the Italian Renaissance?), kicsiny
gyermekkoráig visszamenő lelki érintettségével magyarázta túlcsorduló ámulatát a mes¬
ter iránt, amely csak nőttön-nőtt azzal, hogy iskolásként buzgón másolta, egyetemis¬
taként sűrűn tanulmányozta s végül — művészettörténésszé válva — csaknem ötven évig
kutatta, könyvekben és konferenciákon taglalta, egyetemeken tanította szerte a nagy¬
világban. Világhírű tudósként sem szűnt meg foglalkoztatni őt a nagy varázsló, holott
az időközben önálló diszciplínává vált Rembrandt Studies már akkor is a hollandiai
szakspecialisták felségterületének számított.

Nem sokkal megjelenése után e munka egy példánya a birtokomba került, házi
könyvtáram becses darabjaként őrzöm azóta is. Azért idézem most ide, mert magyaráz¬
kodó felütése — további fél évszázad múltán — még helyénvalóbbnak látszik egy friss és
szerénytelenül terjedelmes Rembrandt-könyv élén — ráadásul egy magyar szerzőén, aki
nem a korszak muzeológus vagy történész specialistája, még csak nem is nederlandista,
viszont, bár nem vergődött nemzetközi hírnévre, szintén majdnem fél évszázadon át
pepecselt a témával.

A magam mentségére arra sem hivatkozhatom, hogy gyermek- vagy ifjúkoromban
különösebben megérintett volna a festő és művészete. Az ELTE bölcsészhallgatójaként
kezdettől a művészettörténet érdekelt, de amikor 1973-ban, másodéves egyetemistaként
először jártam Amszterdamban, inkább a Dam hippivilága, a flower power és marijuána
füstje izgatta érzékeimet, mint a Rembrandthuis szelleme vagy a Rijksmuseum gyűjte¬
ménye. Utólag, csaknem élethosszig tartó kutatásaim összegzése alkalmával elárulha¬

1 CLARK 1978
2 CLARK 1966

13