OCR Output

TARTALOM

3.1.3 Bileám és szamara — az érett Lastman és az ifjú Rembrandt szcenírozásában . . . . . . . . . . . . . . 160
3.1.4 Módszertani kitérő: az ekphraszisz dicsérete ...................................... 162
3.1.5 Az , ikonográfiai tárgy" felbontása: előzetes kísérlet Rembrandt Bileám-képének

dramatolôgiai üjraértelmezésére ............................................... 167
3.2 A retorika csapdäja (II). A die meeste en de naetureelste beweechgelickheijt

rembrandti sz6fordulatänak értelmezéstürténetéhez ............................... 171
3.2.1 A vita kezdetei ..................................44.,..4444ee eue. 172
3.2.2 Rembrandt, a retorikus?.................................................... 174
3.2.3 Ernst van de Wetering: a retorikai kihivds pozitivista héritésa ........................ 177
3.2.4 Thijs Weststeijn: a retorika performativ modellje .................................. 180
3.2.5 Mű és énargeia: érzelmek kifejezése vagy cselekvések mimészisze? ..................... 183
3.2.6 Az antiretorikus dramaturgia működés közben: a Búnbánó Júdás és korabeli fogadtatása . . . . . . 188
3.3 Szinjâtszäs, drémakôültészet, festészet .......................................... 193
3.3.1 Svetlana Alpers és a ,szinpadi modell” .......................................... 194

3.3.1.1 A stilus mint termék és tulajdon ........................................ 195

3.3.1.2 A szinjatsz4s mint miitermi gyartastechnolégia ............................. 196

3.3.1.3 Mit ér a ,szinpadi modell” a mû tételezése nélkül? ........................... 205
3.3.2 Ut pictura tragoedia?” — Blankert, Sluijter és az arisztotelészi drémateoréma

a kortärs kutatäsban .....................................,.,,,,,.42222,..220 206

4 A KÉPSZINPADI JATÉK SZINTAXISANAK ALAPJAI ................................ 213

4.1 A deiktikus kép paradigmäja ................................................. 214
4.1.1 A deiktikus mutatémezôté6l az ikonikus képmezbig ................................ 215
4.1.2 Tematizált és leárnyékolt láthatóságok: a képi megjelenítés elemi dialektikája .. . . . . . . . . . . 217
4.1.3 A figurativ identités. Androméda esete .......................................... 218
4.1.4 A hordozé potencialitésa .................................................... 220
4.1.5 Az ikonikus differencia tapasztalatänak megkerülhetetlensége ........................ 222
4.1.6 A szkopikus és a diegetikus dimenzió módszertani elválasztása . . ...................... 224
4.2 Cselekvés a kép szinpadän: a diegetikus dimenzié ................................ 227
4.2.1 A figurätöl à szubjektumig: Arisztotelész fundamentälis különbsegtetele

és a képszinpadi cselekvés relacionális modellje ................................... 231
4.2.2 A térgykapcsolatok mikrolégidja .............................................. 235

4.2.2.1 Arajzoläs rembrandti precizitäsa ....................................... 236

4.2.2.2 A kepszinpadi cselekvés mint tärgykapcsolati algoritmus. Az »olvasäs« paradigmäja ...... 238