OCR
POSZTMODERN TENDENCIÁK AZ ÉSZAK-AMERIKAI PROTESTÁNS HOMILETIKÁBAN McClure szerint az Új Homiletika fokozott érzékenységgel bírt a szószéki autoritarizmus különféle formái felé, sokszor általánosította a tapasztalatot, és csupán narratív vagy retorikai eszközökkel rekonstruálta a hallgatót a prédikációban. Így a hallgatók életét bibliai vagy kulturálisan tipikus cselekményvonalakká vagy karaktertípusokká beszélte el, konkrét lokális tapasztalat nélkül. Pedig tapasztalattal nem rendelkezünk, hanem küzdenünk kell érte. Lévinas másképp-gondolata speciális és lokális megközelítést ad a hallgatók felé fordulásban." A másképp homiletika folyamatosan emlékeztet, hogy nem csak én vagyok a világon. Emlékeztet a saját értelmezéseink végességére, hogy Istent mindig a magunk képére formáljuk, és bálványokat gyártunk, de Isten nagyobb annál, mint amit el tudunk gondolni." A másképp gondolata segíthet abban, hogy a Bibliában se a saját hangunkat keressük, meghalljuk akár a kánon sokféleségét vagy éppen a kulturális különbséget az akkori és mostani világ között. A posztmodern állapotban keletkező kisebbségi diskurzusokra, egyedi törekvésekre McClure Emmanuel Lévinas gondolatai nyomán fogalmazza meg másképp homiletikáját. Lévinas filozófiájának különlegessége, hogy elveti a hagyományos ontológiát, s a ,másik" fogalma nyomán fogalmazza meg etikáját. Hagyományosan a teológia a dogmatikából következtet az etikára, tehát az, hogy »kik vagyunk, az határozza meg, hogy mit tesziink,” a ,mit hiszünk"-ből következik az, hogy ,hogyan élünk”. McClure homiletikäja nem csupán elveti a homiletika dogmatikai megközelítését, hanem egy olyan etikát tesz magáévá, mely nem a keresztyén dogmatikából következik, hanem Lévinas , más?" etikájából. Így amásképp homiletika, mely kimondottan egy antropológiai etika nyomán fogalmazódik meg, a ,más"-keresés közben elveszíti keresztyén teológiai jellegét. VÁLASZ A LOKÁLIS NARRATÍVÁKRA — MARGINALIZÁLT HOMILETIKA A metanarratívák iránti bizalmatlanság és a kisebbségi diskurzusok előtörése a posztmodern állapotban a lokális problémákra és a marginalizált csoportokra irányította a figyelmet. A totalitással szembeni mást a marginalizált csoportokban találja meg a posztmodern homiletika. Olyan homiletikai munkák keletkeztek, melyek kimondottan a nők, a hajléktalanok vagy a fogyatékkal élők felé 4 Uo., 48. 45 Ronald J. Allen: Preaching and the Other: studies of Postmodern Insights, St. Louis, Missouri, Lucas Park Books, 2014, 34. 4 Uo., 42. +51 +