müen a Hans-Georg Gadamerhez (1900-2002) köthetö hermeneutikai fordulat
inspirálta, amely az interpretációt eseményként szemlélte." Craddock — a Gerhard
Ebeling (1912-2001) és az Ernst Fuchs (1903-1983) nevéhez is kôthetô — üj
hermeneutika talaján állt, és a beszédaktus elméletet átvéve szorgalmazta a
Biblia újfajta meghallását. Célja az volt, hogy a prédikáció ne régi szövegek kö¬
rülírását, hanem a hallgató életében való újraértelmezését vegye célba. Így a
textusban található képek és történetek nem csupán illusztratív, hanem tarta¬
lomközlő jelleget is kaptak." A kibontakozó mozgalom a homiletikai párbeszéd
fókuszába helyezte mind az igehirdetés formai lehetőségeit, mind a befogadó
világát.
Az Új Homiletikával szemben kibontakozó posztliberális megközelítés a bib¬
likus hit egyediségét hangsúlyozta, amely nem korrelál az emberi tapasztalattal."
Képviselőit Yale-iskolaként is aposztrofálták, hiszen a Yale Divinity School hall¬
gatói voltak. Hans Frei (1922—1988) szerint a vallás nem egyetemes emberi ta¬
pasztalatot fejez ki, hanem olyan kultúraként és nyelvként funkcionál, amely a
vallási élményt eltérő módon formálja, így a vallás teszi lehetővé a vallásos él¬
ményt. Freihoz hasonlóan George Lindbeck kulturälis-nyelvi alternativäja is a
vallást kulturális és nyelvi keretként szemléli, amely az élet és gondolkodás
egészét alakítja, olyan kifejezésmódként, amely leírja a valóságot. Ahogyan a
nyelv egy közösségi jelenség, a vallás is alakítja az egyéneket, kapcsolatban áll az
életmóddal és a gondolkodással." A posztliberális teológiát Richard L. Eslinger
(1940-) es Charles L. Campbell ültette ät a homiletikäba. A posztliberälis
homiletika szerint az egyháznak nem az a célja, hogy az evangéliumot hitelessé
tegye a modern világ számára, hanem az, hogy a világot hitelessé tegye az evan¬
gélium számára. A posztliberális prédikáció arra készteti az egyházat, hogy úgy
értelmezze a világot, ahogyan azt a Szentírás leírja, s így a prédikátor elbeszéli
a gyülekezetet a Szentírás történetében." Eslinger célja, hogy a Szentírás képeit
Oda Wischmeyer (szerk.): A bibliai hermeneutikäk kézikônyve: Origenésztél napjainkig, Szeged,
Szegedi Nemzetkôzi Biblikus Konferencia Alapitväny, 2022, 1016.
Koppándi Botond: Az új homiletika és az amerikai protestáns prédikálás megújítása, Budapest,
Kálvin, 2019, 40.
John S. McClure.: Preaching Words, 144 Key Terms in Homiletics, Louisville- London, West¬
minster John Knox Press, 2007, 111.
Hans Frei: The Eclipse of Biblical Narrative, New Heaven — London, Yale University Press, 1974.,
Hans Frei: The Identity of Jesus Christ, Philadelphia, Fortress Press, 1967.
Paul Scott Wilson: Preaching and Homiletical Theory, St. Louis, Missouri, Lucas Park Books,
2004, 112.
10 George A. Lindbeck: A dogma természete: vallás és teológia a posztliberális korban, Budapest,
Hermeneutikai Kutatóközpont, 1998, 62.
Ronald J. Allen: Preaching is Believing, Louisville-London, Westminster John Knox Press, 2002,
132.