Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000080/0000

Fiatal kutatóink. ÚNKP a Károlin 2022/2023

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Title (EN)
Our Young Researchers. The New National Excellence Programme at Károli 2022/2023
Field of science
Teológia / Theology (13036), Jogtudomány / Law (12870), Történettudomány / History (12970)
Series
Károli könyvek. Tanulmánykötet
Type of publication
tanulmánykötet
022_000080/0015
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 16 [16]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000080/0015

OCR

MARSAL MÁRK lényegüket, ha az olvasó tudja, mi lett kihagyva, tehát ezzel kontrasztot adva a világépítésben vagy fikcióteremtésben olyan értelemben, hogy ami kimaradt, az legalább annyira fontos, mint ami szerepel az elbeszélésben." Iser érdekes teóriájához könnyű kapcsolódási pontot nyújt Hayden White történetfilozófus történetírásról szóló munkája, aki a történelmi szöveget, a történetírást feloldozza társadalomtudományi pontosságú valóságábrázolásából azzal, hogy az irodalomi műalkotáshoz hasonlítja. Véleménye szerint a történész az irodalmi és kulturális hagyományokból átvett elemekből épít narratívát, tehát alapvetően értéksemleges eseményeket ruház fel értékekkel (ugyanis egy történetnek önmagában nem lehet értéke, csak az emberi morál szerint kategorizálhatók), irodalmi párhuzamot használva: tragikus, komikus, romantikus vagy ironikus történetként elmesélve. Csupán már ez érdekes felfogás, azonban ami a mi szempontunkból értékessé is teszi, hogy White is ugyanazt mondja, amit Iser a fikciöteremtésnél, legalábbis ami a kiválasztást illeti. ,, Tehát a történelmi szerkezetekről és folyamatokról készített magyarázatainkat sokkal inkább az határozza meg, hogy mit hagyunk ki a reprezentációnkból, és nem az, hogy mit veszünk be." , Az eseményeket történetté alakítják, mégpedig úgy, hogy egy részüket háttérbe szorítják vagy alárendelik, más részüket kiemelik, karaktert adnak nekik, motívumokat ismételnek, válogatják a hangszínt és a szempontokat, eltérő leíró stratégiákat alkalmaznak, vagyis használják mindazokat a technikákat, amelyeket egy regény vagy szindarab cselekményesitésekor megszoktunk.” Látható az is, hogy ebben az idézetben több van, mint pusztán a kiemelés és elhagyás funkciója. Még egy frappáns meglátása Haydennek, hogy a , történelmi narratívát kiterjesztett metaforaként kezeljük"."" Itt a metafora irodalomból megszokott rendeltetéséről beszél, valamint felsorakoztatja az irodalmi eszközök használatát a tôrténetiräsnäl: metafora, metonimia, szinekdoché és irénia.! Viszont az irodalom és történetírás szembenállásának arisztotelészi megközelítését sem utasítja el teljesen, mivel , sokkal inkább foglalkoztatja a »ténylegesx, mint a »lehetségesx, ami az sirodalmix művekre jellemző reprezentáció tárgya volna". Arisztotelész is ugyanezt írja Poétikájában: , nem az a költő feladata, hogy valóban megtörtént eseményeket mondjon el, hanem olyan, amelyek megtörténhetnek és lehetségeWolfgang Iser: A fiktív és imaginárius: Az irodalmi antropológia ösvényein, ford. Molnár Gábor Tamás, Budapest, Osiris, 2001, 25—26. Hayden White: A történeti szöveg mint irodalmi alkotás, in A történelem terhe, ford. Heil Tamás, Budapest, Osiris, 1997, 86. 15 Uo., 74. 16 Uo., 86. 7 Uo., 94 18 Uo., 83. + 14°

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1867 px
Image height
2670 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
1.18 MB
Permalink to jpg
022_000080/0015.jpg
Permalink to ocr
022_000080/0015.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu