A fikció feletti vita mind ontológiai, mind episztemológiai értelemben túlmutat
jelen téma tárgyán, különösen a lételmélet szempontjából, hiszen a regényben
megjelenített , dolgok" (tárgyak, személyek, helyek) nem lesznek valósak, nem
léteznek, de mégis meg kell említeni. Az ismeretelmélet oldaláról azonban már
megfoghatóbbnak érződnek, ugyanis a szöveg feltételez a priori ismeretet (a
szöveg szempontjából a priori), amely ismeret szükséges a fikció teljes körű fel¬
tárásához. Itt szóba hozható Hans-Georg Gadamer, illetve E. D. Hirsch herme¬
neutikai felfogása, habár a kettő alapvetően ellentmond egymásnak. Gadamer
szerint a szöveg (vagy az író) és az olvasó , horizontjából" fog kialakulni az ér¬
telmezés, tehát implikálja azt, hogy az olvasó lényegében sosem fogja az író
teljes intencióját megérteni (legalábbis csak a szöveg alapján nem)." Ezzel szem¬
ben Hirsch szerint a szöveg el tudja juttatni az olvasót a , valós" megértéshez,
ugyanis a kritikai olvasó nem elégedhet meg csupán az ,interpretációval"," hiszen
a szöveg ,jelentése" változatlan marad (az író szándéka szerinti jelentés), csak a
„jelentösege” vältozik (kortól és olvasótól függően).?
Tehát ha olvasunk egy szöveget, akkor Hirsch historizáló megközelítése szerint
egész jól megismerhetjük adott esetben a történet korszakát, míg Gadamer azt
mondja, hogy csak egyfajta író és olvasó közötti keresztmetszet fog megszületni
(interpretációs szempontból). Úgy tűnik, mindkét elmélet alapján feltételezhető,
hogy minél mélyebb ismeretekkel rendelkezik az olvasó az íróról és koráról (vagy
arról a korról, amelyről ír), annál alaposabb lesz a megértés is, de a különbség
ennek módszerében és e tudás véglegességében rejlik. Jelen tanulmány aspektu¬
sából az a lényeges, hogy Gadamer nem hitt az , objektív" tudás megszerzésében,
ezért ellenezte is a human tudomanyok ,,eltermészettudomanyosodasat”, Hirsch
viszont nagyon is hitt az „objektiv” tudäs megszerezhetösegeben.
Az objektív tudás kapcsán fel is merül az a kérdés, hogy létezik-e egyáltalán.
Mit tudhatunk meg? Amit megtudunk, az valóban igaz-e? Voltaképpen ilyen és
ehhez hasonló kérdések magának az episztemológiának a tárgyai, de feltehetjük
6 Hans-Georg Gadamer: Igazsag es mödszer, ford. Bonyhai Gäbor, Budapest, Gondolat, 1984,
214-217.
7 E. D. Hirsch: Objective Interpretation, PMLA, vol. 75, 1960/4, 463-464.
8 E. D. Hirsch: Vailidity in Interpretation, New Haven, London, Yale University Press, 1967, 8.