OCR Output

294 FARKAS JUDIT

A nemzetközi és a magyarországi
ökofalu-mozgalom története!

A zöldmozgalmak és a megalkotott közösségek története hosszú múltra tekint
vissza. (Összefoglalását magyarul lásd: Farkas 2014; 2017.) Az 1960-as évektől
egyre szaporodtak azok az közösségek, melyek vallásuk tanításait, spirituális
nézeteiket követve kezdtek környezettudatosan élni, és később az ökoközössé¬
gek, így a nemzetközi ökofalu-mozgalom mintáivá — ők maguk is ökofaluvá —
váltak. Ilyen a skót Findhorn, a dél-indiai Auroville, vagy az egyesült államokbeli
The Farm is. Ezek a közösségek már az 1960—70-es évek ellenkulturális-spiritu¬
ális lendületében létrejöttek, ? a kezdetektől fogva nagy hangsúlyt fektettek a
természettel való harmonikus együttélésre, és az ökotudatos gondolkodás- és
életmód, az ökofalu-koncepció, az ökofalu-megnevezés, mondhatni, , utolérte"
őket? Az 1970-es években a környezeti mozgalmak megújulásával és megerő¬
södésével, illetve a közösségalkotás új kísérleteivel egyaránt találkozhatunk.
Közöttük tűntek fel az első ökofalu-kezdeményezések is. A fogalom maga már
az 1970-es években megjelent: az ökofalu-mozgalom egyik történetírója szerint
(Bates 2003) a Mother Earth News magazin (Hendersonville, Észak-Kalifornia)
1975-ben az irodája mellett organikus kerteket és energiatakarékos házakat
kezdett létrehozni, amelyek oktatóközpontként is funkcionáltak, és 1979-ben
kezdték ezt ökofalunak nevezni. Nagyjából ugyanebben az időben a németországi
Gorleben városban tiltakozás indult el az oda tervezett nukleáris szemétlerakó
ellen. Az aktivisták kicsi, ökológiai alapokon nyugvó telepet hoztak létre, amit
Ökodorfnak neveztek. A rendőrség ugyan eltávolította a tábort, de az idea meg¬
maradt, és ökodorfok kezdtek létrejönni országszerte. Szintén ekkor, az 1970-es
években indult virágzásnak Dániában a cohousing-mozgalom, aminek fontos
szerepe volt az ökofalvak létrejöttében is. Ezekről és a hozzájuk hasonló kezde¬
ményezésekről kezdett hírt adni az 1980—90-es évek forduléjän Robert és Diane
Gilman In Context című lapjukban (Seattle). Úgy vélték, hogy ezek a kezdemé¬
nyezések modellként szolgálhatnak a fenntartható élethez. A lapot hamarosan
felfedezte a Gaia Trust nevű szervezetet működtető Jackson házaspár, és meg¬
indult az együttműködés a lap, a szervezet és az ökofalu-projektek között.
Az 1990-es éveket tekinthetjük az ökofalu-mozgalom felvirágzásának, ekkor

! — Bates 2003; Borsos 2016; illetve magyar ökofalu-alapítók közlése alapján.

A skót Findhorn faluban 1962-ben telepedtek le a formálódó közösség első lakói. Auroville-t

(City of Dawn) 1968-ban alapította a francia származású Mira Alfassa (vagy ahogyan a tanítványai

nevezik: The Mother). Auroville Sri Aurobindo hindu tanító tanításaira épült, és meglehetősen

korán az ökológiai elvek megvalósítása felé fordult. A The Farmot pedig 1971-ben hozták létre

Tennessee államban az erőszakmentességet és a Föld tiszteletét középpontba állító San Fran¬

ciscö-i hippik (Meijeering 2006).

5; Magyarorszägon Krisna-völgy törtenete alakult hasonlóan: a közösség vallása tanításainak meg¬
felelően hozta létre életterét, amely kitűnően illeszkedett az ökofalu-ideába, ezért az 1990-es
évek végén ők is csatlakoztak az ökofalu-mozgalomhoz, és elkezdték tudatosan erősíteni a
település ökofalu-jellegét.

2