Ez utóbbiak közül -— készítésük okán — számosat értek komoly kritikák. Robert
Smithson az Utah állambeli Nagy Sós-tóban található alkotása, a Spiral Jetty
(19709? munkálatai során 6783 tonna sziklát, földet és sókristályt mozgatott meg,
és rengeteg gépet -— ezáltal üzemanyagot — használt. A spirál hol eltűnik, hol
előkerül a tó vízállásától függően, és közben folyamatosan erodálódik. Michael
Heizer a nevadai sivatag agyagpadlójába három nagy, hosszúkás lyukat ásatott,
amit betonnal bélelt ki (Displaced/Replaced Mass, 1969)." Majd kirobbantott
három hatalmas gránittömböt a 3000 méterre lévő Sierra-hegységből, azokat
elhozatta, és belehelyezte a lyukakba. Szándéka szerint alkotása, a tájképművé¬
szet ellentéteként, nem a föld felszínére, hanem a mélyére fókuszál, ezáltal a
múltra, a történelemre összpontosít. Az ilyen alkotásokat ért kritikák azt hozzák
fel vádként, hogy hatalmas erőfeszítés és főleg sok pénz kell hozzá, ami kapita¬
lista művészetté teszi őket — ami éppenséggel szembemegy a land art eredeti
céljával, hogy kiszabadítsa a művészetet a kommodifikációból. Nem beszélve a
környezeti kárról, amit okoznak (Gálosi 2021."
Ugyanebben az időben, de egészen más eszközökkel és más léptékben dol¬
gozott Richard Long vagy Andy Goldsworthy. Long leghíresebb munkája, a Line
i Éd F2 PR PSS Re RE ORE,
5. kép. Novénymandalak, Hétagfa Egyesiilet, 2017, 2020.
Fotók: Iványi Emese, Hétágfa Egyesület
8 https//www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fphys.org%2Fnews%2F2022-02-great¬
salt-lake.html&psig=AOvVaw1PzGNjKHtpjUWi0m16ruoU&ust=1670425851581000&source=i¬
mages&cd=vfe&ved=0CBAQjRxqFwoTCPjUpq6j5fsCFQAAAAACAAAAABAE
4 https://equatorjournal.com/post/637047632258301952/michael-heizer-displacedrepla¬
ced-mass-n-1.
5 A kortars akcionista 6komtivészet alkotdsait is érik hasonló kritikák: Ólafur Elíasson Ice Watch
c. projektjei során az Északi-tengerről szállít nagy jégtömböket a kiállítások helyszínére (2014,
Koppenhága; 2015, Párizs; 2018, London), ahol azok elolvadnak. Gálosi Adrienne jegyzi meg,
nem kevés cinizmussal: , Hogy ez a feltehetően hatalmas apparátust igénylő jégcipelés mekko¬
ra ökológiai lábnyomot hagyott, az minden bizonnyal elhanyagolható a mű által elért tudatfor¬
máló hatáshoz képest, ugye" (Gálosi 2021).