OCR Output

TERMÉSZET, MŰVÉSZET, AKTIVIZMUS 257

24; Thorsen 2008: 400). A korai land art-projektek ezt a gondolatmenetet,
a művészet radikális újragondolását folytatták, céljuk az volt, hogy fel- és kisza¬
badítsák a tájművészetet a galériákból és múzeumokból és általában a behatárolt
és ellenőrzött környezetből, hogy a művészeti gyakorlatot a szabadba vigyék.
A választott helyek gyakran marginális vagy elhanyagolt területek voltak, mint
például az autópályák, vagy elpusztított és szennyezett területek, mint az illegá¬
lis szemétlerakók és a rozsdaövezetek. A helyválasztással a művészeti világ kom¬
mercializmusának elutasítása mellett a környezeti problémákra is reflektáltak
(Wylie 2007).

Gyakran monumentális alkotások jellemezték a land artot, olyan helyspecifi¬
kus szobrászati projektek, amelyek során a művészek a környezet anyagait hasz¬
nálták fel, és abból új formákat alkottak, vagy átformálták a panorámát (Agnes
Denes munkái), vagy — ugyanezzel a céllal (új formák alkotása, panoráma átala¬
kítása) — külső anyagokat és tárgyakat vittek az adott természetes környezetbe.
Lásd például Walter de Maria Lightning field című munkáját (1977):