TERMÉSZET, MŰVÉSZET, AKTIVIZMUS 253
és Andrew Hurley ugyan a zene kapcsán fogalmazzák meg, de úgy vélem, bár¬
melyik művészeti ágra igaz, hogy olyan kommunikációs és érzelmi erővel bírnak,
ami képes a befogadók értékrendjének akár radikális átalakítására is (Allen 2011;
Taylor—Hurley 2015: 9). Amitav Ghosh indiai iro hasonlóképpen gondolkodik és
fogalmaz: az éghajlati válság a képzelet kudarca; egy új környezeti irodalomnak
kell alakítania képzeletünket, hogy megfelelően lássuk az antropogén klímavál¬
tozäst (Ghosh 2016, idezi Hubbell-Ryan 2022: 168).
Ez a tanulmány bevezetést kíván nyújtani a környezetmüv&szetbe (environ¬
mental art) vagy ökoművészetbe (ecoarD. Áttekintjük, hogy a kortárs művészet
milyen kreatív válaszokat ad a környezeti problémákra, és milyen szerepet játszik
a problémák feltárásában, megértésében, illetve miként inspirálhat megoldáso¬
kat, kollektív cselekvéseket.
A szöveg elsősorban a képzőművészetet járja körbe, de egy kevés szó esik az
irodalomról is. Ugyanakkor teljesen kimarad a zene, a film és a színház, ezek
tárgyalása szétfeszítené az írás kereteit. E műfajok kapcsán tájékozódásra ajánlom
a fentebb már említett Hubbell-Ryan szerzőpáros Introduction to Environmen¬
tal Humanities könyvének vonatkozó fejezeteit (Hubbell-Ryan 2022).
‘Ecological literary studies. Imagining nature (Hubbell-Ryan 2022: 169-187); Environmental
theater. Performing nature (uo. 188-207); Environmental film. Projecting nature (uo. 208-227).
A zenéhez lásd: Taylor-Hurley 2015.