— A hagyományos és az akadémiai tudás (western science) alapvetően (pl.
episztemológiai szempontból) különbözik (Berkes 2008: 10-16).
— A HÖT gyakran nem azokról a fajokról és élőhelyekről tartalmaz tudást,
amit a természetvédők védeni szeretnének (Bíró E. et al. 2014).
— Sok közösségben a HÖT jelentős mértékben elveszett, gyakran már csak
emlékezetben létezik, és nem élő gyakorlat (Benz et al. 2000; Bürgi et al. 2013).
— Az emberi tevékenységet teljesen kizáró fortress típusú természetvédelmi
gyakorlattal sok helyen elűzték vagy hagyták kitelepülni a helyi lakosságot, így
eltűnt az arra a területre vonatkozó hagyományos ökológiai tudás is (Riseth
2007).
— A túlzottan felgyorsult társadalmi, gazdasági, illetve környezeti változások
miatt az egykori hagyományos ökológiai tudás olykor adaptációban , lemarad",
és ezért érvényét is veszítheti (Fernández-Llamazares et al. 20159.
— Sok esetben mindössze a HÖT egyszerűbben használható elemeit, az álta¬
lános és gyakorlati tudást alkalmazták a természetvédelmi kezelésekben (Reo
2011: 1-2), miközben a HÖT etikus és hatékony alkalmazása megkövetelné, hogy
a hagyományos ökológiai tudás mind a négy elemére, a maguk teljességében
történő integrálására és megőrzésére egyaránt kerüljön hangsúly (pl. Nadasdy
1999: Berkes et al. 2000).