OCR
122 PANOVICS ATTILA Az Európai Unióban alapvetően a tagállamok felelősek az uniós jog vegrehajtásáért nemzeti szinten; ezt az Európai Bizottság, mint ,az EU-Szerződések őre", folyamatosan nyomon követi. Az uniós jog gyakorlati érvényesülése tehát alapvetően a Bizottság és a tagállamok közötti együttműködés hatékonyságától függ. Korábban említésre került, hogy a nemzetközi jog alapvetően államközi (kormányköz;i) jellegű, ehhez képest az Európai Uniónak vannak ún. ,szupranacionális" (nemzetek feletti) sajátosságai. Ezek között is a legfontosabb — a már említett brüsszeli Bizottság mellett — az EU Bírósága, ? amely egyrészt együttműködik a tagállamok nemzeti bíróságaival (az uniós jog egységes értelmezése érdekében), másrészt végső soron a legmagasabb szintű bírói fórum az uniós joggal kapcsolatos viták rendezése terén. Az EU Bíróságának hatékonyságát tehát elsősorban az adja — más nemzetközi bírói fórumokhoz képest -, hogy az Unióhoz történő csatlakozással az új tagállamoknak el kell ismerniük a luxemburgi testület kizárólagos joghatóságát az uniós jogot érintő ügyekben. Az uniós tagállamokkal szemben - általában az Európai Bizottság által — az uniós jog megsértése miatt indított kötelezettségszegési eljárásokban az érintett tagállam köteles részt venni alperesként, nem tagadhatja meg az eljárásban való részvételét." Az viszont egyáltalán nem biztos, hogy ennek végén ítélet is fog születni, és egészen ritka, hogy egy tagállammal szemben szankció (kényszerítő bírság és/vagy átalányösszeg) kiszabására kerüljön sor valamely uniós kötelezettség megszegése miatt, hiszen nem ez az eljárás célja, hanem a jogsértés mielőbbi megszüntetése és az uniós jogból fakadó kötelezettségek betartatása (Osztovits et al. 2021: 305). Önmagában tehát az EU Bíróságának kötelező joghatósága jelenti az uniós jog hatékonyságának a legfontosabb garanciáját — környezeti ügyekben is. Az uniós környezeti politika és szabályozás a nemzetközi környezetvédelmi együttműködés fejlődésével párhuzamosan alakult ki, és jelenleg a világ legátfogóbb rezsimjét hozta létre (Delreux-Happaerts 2016: 12), bár az uniós jog magját jelenleg is az egységes piacra (single market) vonatkozó szabályok jelentik. Az EU környezeti vívmányai kellően átfogó és ambiciózus jellegűek, ami közvetlenül hat az uniós tagállamok környezeti teljesítményére is. A hatékony végrehajtáshoz elsősorban olyan hatóságokra (pl. környezetvédelmi felügyelőségekre) van szükség tagállami szinten, amelyek megfelelő kapacitásokkal (személyi állománnyal, finanszírozással és eszközökkeD rendelkeznek. Az EU ezt külön nem támogatja, viszont elvárja az uniós (környezevjogból fakadó kötelezettségek maradéktalan érvényesülését (Krámer 2012: 397). Az EU Bírósága (korábban az Európai Közösségek Bírósága), amelynek a székhelye Luxemburgban van, nem összekeverendő az Emberi Jogok Európai Bíróságával, amelynek a székhelye Strasbourgban található, és az Európa Tanács (Council of Europe) nevű, hagyományos nemzetközi szervezet egyik intézménye. Legfőbb feladata az Emberi Jogok Európai Egyezményének (1950) és az ahhoz kapcsoló jegyzőkönyveknek az értelmezése és alkalmazása, míg az EU Bíróságának kifejezetten az uniós jog tiszteletben tartásának a biztosítása. 5 "Lásd az Európai Unió működéséről szóló Szerződés (EUMSz.) 258. cikkét.