OCR Output

BEVEZETÉS A HUMÁN KÖRNYEZETTUDOMÁNYBA 29

A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem MOME — MAG elnevezésű projektje egy
(szándéka szerint) Budapesten kivüli , campus", egy, ,a természetbe ágyazódó,
azzal harmonikusan együtt létező, leendő szellemi központ”.”” A Balaton-felvi¬
dékre tervezett műhely és közösségi tér fókuszában a terepmunka, a kutatás és
az oktatásfejlesztés áll. A ,Landscape Futuring” cimti kutatasi projektjtik célja
például kapcsolatot létrehozni különböző diszciplínák, így az ökológia, a design,
a művészet és a természettudományok között, kidolgozni a jövőkutatást segítő
oktatási és kutatási módszertanokat, és művészeti gyakorlatokat létrehozni."

A Szabadonbalaton Ökológiai és Kulturális Platform? kiindulási pontja, hogy
, a Balaton nem csak vízből áll: a tő, a partjai és a környezete egy egész élő rend¬
szert alkot". Az ökológiai kérdéseket a balatoni régió és az épített környezet
viszonyáról szóló kutatásokkal és kortárs művészeti akciókkal kombinálják.
(A HK és a művészetek közötti kapcsolatról szól e könyv , Természet, művészet,
aktivizmus" című tanulmánya.)

A HK kialakulásának előzményei között jelentős szerepet kaptak a környe¬
zettörténeti kutatások. Így van ez a HK magyarországi megjelenésében is: a
Tudás, tájkép, nemzet és birodalom című kutatási projekt a kultúra-, társadalom¬
és gazdaságtörténet, illetve a környezet- és klímatörténet integrálásával és a HK
szemléletével vizsgálja a táj, tájkép átalakításának gyakorlatait 1850 és 1945 között
a Balkánon és Magyarországon." A kutatócsoport egyik tagja, Balogh Róbert a
mi könyvünk szerzője is, ő írta a , Zöldtörténelem? Hol van és hol lehetne a helye
a történészek múltbeli környezeti problémákra vonatkozó / problémákkal fog¬
lalkozó(?) munkájának?" című tanulmányt.

A végére hagytam a PTE BIK Humán Környezettudományi Kutatócsoport
bemutatását. A kutatócsoport a PTE BTK Néprajz — Kulturális Antropológia
Tanszék berkeiből indult, ahol — a tanszék megalakulása óta — kiemelt fontos¬
sággal bír az ember és természeti környezete kérdésének vizsgálata. Mivel az
oktatógárda a néprajzon és antropológián túl többféle szakmában is képzett, a
közös érdeklődés és az inter-és transzdiszciplinaritás mindennapi gyakorlata
természetes módon vezetett el a kutatócsoport megalapításához. Jelenleg nép¬
rajzkutatökböl, antropolögusokböl, törten&szböl, földrajzosból, szociálpolitikus¬
böl, politolögusböl, biolögus-Öökolögusböl &s szociolögusböl all a csoport, akik
szamos közös projektet visznek. Az egyik ilyen projekt maga ez az olvasökönyv
is, amiben többen is közreműködnek egy-egy fejezettel (Balogh Pál Géza, Farkas
Judit, Máté Gábor, Varga Anna).

7 https://mag.mome.hu

# https://mag.mome.hu/#landscape/kutatas

» www.szabadonbalaton.hu

» _ www.szabadonbalaton.hu/kontextus.html

3 Teljes cimén: Tudds, tajkép, nemzet és birodalom: A tájkéb megismerésének és átalakításának
gyakorlatai Magyarországon és a Balkanon, 1850-1945. www.environmentalhistory.hu