Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000075/0000

Az oktatási szektor alkalmazkodása a digitális transzformáció kihívásaihoz

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Szerző
Horváth László
Cím (EN)
Adaptation of the Education Sector to the Challenges of Digital Transformation
Tudományterület
ICT az oktatásban és a tanulásban / ICT in education and learning (12838), Oktatáspolitika / Education policy (12075)
Sorozat
Metszéspontok
Tudományos besorolás
monográfia
022_000075/0164
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 165 [165]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000075/0164

OCR

4. ÖSSZEGZÉS 163 A modell a digitális transzformáció kontextusaként, előzményeiként a technológiai, környezeti és szervezeti tényezőket veszi sorra. Kutatásunkban is nagy hangsúlyt fektettünk maguknak a konkrét digitális megoldásoknak az elemzésére. A digitális transzformáció egyik hajtóereje a különböző digitális megoldások kialakulása és elterjedése (pl. blokklánc, mesterséges intelligencia, közösségi média, felhőalapú megoldások, robotika stb.), így esetünkben az oktatástechnológiai megoldásokat kell figyelembe vennünk, amely piacnak az elemzése egy új kutatási irány lehet, kifejezetten a vállalkozások és az oktatás szereplőinek együttműködésére fókuszálva. Nemcsak maguk a technológiák, hanem az általuk jelentett digitális tulajdonságok is fontos részét képezhetik elemzésünknek (például újraprogramozhatóság, kapcsolódás, modularitás, személyre szabhatóság stb.). Jól láthattuk ennek a hatását, a digitális megoldások által jelentett új tanulási-tanítási csatornák kiaknázásában (pl. közösen szerkeszthető dokumentumok), amely új lehetőségeket jelentett a pedagógusok számára. Ahogyan utaltunk rá, nem csak a tanulás-tanítás területét érintő digitális pedagógiai innovációkra kell fokuszálnunk, hanem a szervezeti perspektívát is beemeljük a gondolkodásunkba. Ennek köszönhetően kiemelt szerep jut az adatoknak, azok elérhetőségének. Az oktatási szektor szempontjából kiemelkedő potenciált jelenthet a big data, gépi tanulás és tanulási analitika lehetőségeinek kiaknázása például tanulásmenedzsment rendszereken keresztül létrejövő adatok segítségével. Ez egy új forrását jelentheti a tanulási folyamatok fekete dobozának feltárásának. Ez megerősíti az adatalapú pedagógiai döntéshozás szerepét az oktatási rendszerben, amelyben érdemes lehet megerősíteni az intézményeket és a pedagógusokat, mind a közoktatás, mind a felsőoktatás területén. A környezeti tényezők szempontjából a modell foglalkozik a jogi és infrastrukturális feltételekkel (ez esetünkben elsősorban a Digitális Oktatási Stratégiában vagy ahhoz kapcsolódóan a Nemzeti Oktatási Innovációs Rendszer digitális alpillérében jelenik meg), a technológia által generált ipari folyamatokkal (itt elsősorban az oktatástechnológiai ipar fejlődésére kell gondolnunk), illetve a fogyasztói igényekkel (itt külön gondolhatunk a tanulók /szülők, illetve az állam/ munkaerőpiac igényeire). A kontextuális szervezeti tényezők körében a modell elsősorban a korábbi szervezeti folyamatokra, rutinokra utal, amely fontos tényező az innováció-elméleti és technológia elfogadási modellekben (lásd UTAUT2 modellben a szokásokat). A szervezeti tényezők kapcsán a szervezeti kultúrához kötődően láttuk, hogy az oktatási rendszerben elsősorban az együttműködés kultúrájára épülő, egymást támogató tanulás erősíti a digitális transzformációhoz való alkalmazkodást, azonban a kreatív, innovatív kísérletezésre építő megközelítés, illetve a külső szereplőkkel való együttműködés egy kiaknázatlanabb területnek tűnik. Továbblépési lehetőségként érdemes megvizsgálni az oktatási innovációs klaszterek létrehozásának lehetőségét (G. Halász és mtsai., 2021). Említhetjük még a vezetés szerepét, pontosabban, hogy a vezetés mennyire érzékeny a digitális

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
1867 px
Kép magassága
2670 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
1.37 MB
Permalinkből jpg
022_000075/0164.jpg
Permalinkből OCR
022_000075/0164.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde