OCR Output

144

Erősségek (belső — pozitív tényezők)

Gyengeségek (belső — negatív tényezők)

— A pedagógusok rendszeresen és hatékonyan
együttműködnek egymással a különböző prob¬
lémák megoldása érdekében.

— A tudásmegosztás jól működik a pedagó¬
gusok között.

— Az intézmény támogatja a pedagógusok sze¬
mélyes fejlődését.

— Az intézmény kiemelt figyelmet fordít a tanu¬
lók szociális kompetenciáinak fejlesztésére is.
— Az intézményvezetés megfelelően felkészült
a mindennapi problémák megoldására.

— A tanulók előrehaladását támogató, välto¬
zatos, részletes, fejlesztő értékelés gyakorlata
nem alakult ki.

— Kevésbé hatékony kooperatív tanulásszer¬
vezési megoldások.

— Diákok motiválatlansága.

— Tehetetlenség érzése a nehezen kezelhető
gyerekekkel szemben.

— Mindennapi munkavégzéshez kötődő admi¬
nisztratív teendők leterhelik a pedagógusokat.
— Szervezeti változások kezelésének gyakorlata
hiányos.

Lehetőségek (külső — pozitív tényezők)

Veszélyek (külső — negatív tényezők)

— Az intézmény hatékony külső és belső kap¬
csolatrendszert működtet, hatékony az egyiitt¬
működés a külső partnerekkel.

— A különböző átmenetek (pl. óvoda-iskola,
alsó-felső tagozat) zökkenőmentes megvaló¬
sítása.

— Az Országos Kompetenciamérés tanulói
szintű eredményei felhasználatlanok.

— Intézményen kívüli tanulási lehetőségek
kiaknázatlanok.

— Médiából származó negatív hatások, iskolai
értékrenddel ellentétes hatások kevésbé ke¬
zelhetők.

— A családok/diákok nem tekintik értéknek
a tanulást.

— Szülők bevonása a pedagógiai munkába
eredménytelen.

ASWOT analízis összegzése alapján megállapíthatjuk, hogy az intézmény erőssége
az együttműködés és a tudásmegosztás (amely jól reflektál a vonatkozó tanuló¬
szervezeti dimenziókra), illetve nagy figyelmet fordít a pedagógusok személyes
fejlődésére (összhangban a szervezeti kultúrával), a diákok szociális kompetenci¬
ának fejlesztésére és felkészült intézményvezetéssel rendelkezik. Továbbá kiemelt
terület a külső partnerekkel való együttműködés, amelyet szintén összefüggésbe
hozhatunk a tanulószervezeti dimenziókkal. A másik oldalról viszont az intézmény
nehézségekkel küzd a tanulóközpontú pedagógiai megoldásokkal (fejlesztőérté¬
kelés, kooperatív technikák), amely némileg ellentmond a pedagógiai gyakorlat
esetében tapasztalt magas értéknek. A pedagógusok nehezen kezelik a motiválatlan
diákokat és tehetetlennek érzik magukat a nehezen kezelhető tanulók esetében,
kevésbé felkészültek a külső hatások (pl. média, eltérő szülői értékrend) kezelé¬
sére, illetve nem érzik hatékonynak a szülők bevonását a pedagógiai munkába.
Nehézségként jelenik meg az adminisztratív leterheltség és a szervezeti változások
menedzselése, illetve kiaknázatlan terület a kompetenciamérési adatok felhasz¬