tosan használni fogja), illetve magasra értékelték azt is, hogy ajánlanák-e kollégáik
számára a platformot (M = 9,19).
A Sutori egy kollaboratív oktatási és prezentációs eszköz. Az ingyenesen
kipróbálható eszköz lehetővé teszi prezentációk, portfóliók, idővonalak, önjáró
kurzusok (és még sok minden más) kollaboratív létrehozását. Az eszköz hátterében
a történetmesélés (storytelling) logikája áll. Különböző funkciókkal bővült az idők
során (pl. felhasználói elemzések), illetve integrálható különböző platformokba (pl.
Canvas) és beilleszthetők különböző forrásból származó médiaelemek (pl. Google
Drive integráció). A médiaelemek mellett különböző tevékenységek is integrál
hatók (pl. különböző kvízfeladatok), így egy nagyon rugalmas eszközt kapunk,
amelynek felhasználására a pedagógiai kreativitás szab csak határt (Sutori, 2023).
Az adatbázisunk alapján a Sutori is egy általánosan használt eszköz, amit
a mindennapos tanítás során, kiemelten a házi feladatok keretében, illetve a
differenciálás támogatása érdekében használnak a pedagógusok. A motiváció/
jutalmazás szintén megjelenik a felhasználási célok között, de ezúttal az értékelés
kevésbé került előtérbe. Az eszköz minden értékelési dimenzióban relatíve magas
értéket kapott. Közel azonosnak érzékelték a pedagógusok a használhatóságot
saját maguk (M — 3,57), illetve a diákok számára (M — 3,60), magasra értékelték
a felhasználóbarátságot (M — 3,62) és a funkciókat is (M = 3,69) és pozitivan
vélekedtek a felületen megtalálható tartalmakröl is (M = 3,42). Elsősorban a ta¬
nulók bevonása területén érzik a pozitív hatását (M — 3,46), de magasra értékelték
a tanítás hatékonyságának támogatása szempontjából is a Sutorit (M — 3,27).
Az eszköz használatához minimális előzetes szakmai tudás szükséges (50%).
A pedagógusok kisebb mértékben állítják biztosra, hogy a jelenléti oktatás során
is használni fogják az eszközt (58,199), de alapvetően szívesen ajánlják kollégáik
szämära (M = 9,06).
A bemutatott eszközök fejlesztői a tágabb tanulásipar, az oktatástechnológiai
ipar szereplői, hiszen mindegyik megoldás valamilyen vállalkozás vagy start-up
által létrehozott oktatástechnológiai eszköz. Ebből a szempontból is érdekes lehet
elemezni az eszközök történetét, fejlődését, ám jelen kutatásnak ez most nem volt
fókusza. Azonban fontos felhívni a figyelmet arra, hogy a témánk szempontjából
kiemelt fontosságú a tágabb tanulásipar szereplőinek a figyelembevétele, hiszen
egyre nagyobb mennyiségben jelennek meg a piacon hasonló eszközök (élesedik a
verseny), így az oktatás világa válogathat a különböző megoldások között és ezek
az eszközök alapvető hatással bírnak a tanulási-tanítási folyamatokra — amely
hatások elemzése már jelen kutatás fókuszát jelenti.