OCR Output

I22 AZ OKTATÁSI SZEKTOR ALKALMAZKODÁSA A DIGITÁLIS TRANSZFORMÁCIÓ ..,

4. A felület funkcióinak minősége.

5. A tartalom minősége.

6. A felület technikai használhatósága.

7. Összehangolás a tanulási célokkal,

8. A diákok tanulásának és bevonódásának támogatása.

9. A tanítás hatékonyságának és eredményességének támogatása.
Mindegyik dimenziót 4-fokozatú skálán értékelték a kitöltők. Mind a kilenc
szemponthoz sajátos leírást adtunk a négy fokozatnak, ezzel támogatva az objektív
döntéshozás lehetőségét. Annak érdekében, hogy az eredmények elemzéséhez
redukáljuk a komplexitást, adatredukciós céllal feltáró faktoranalízist végeztünk
ezen a kilenc tételen. Az első három tétel a basználhatóságot írja le a pedagógus,
a diák, illetve az előzetes felkészülés szükségessége szempontjából. A következő
négy szempont az adott eszköz minőségét írja le, legyen az a funkciója vagy az
ott található tartalmak minősége. Végül az utolsó két tétel az eszköz pedagógiai
szempontból értelmezett eredményességét írja le. Ez a három szempont egy komplex
elemzési teret ad, hogy értékelhessük az egyes eszközök teljesítményét.

Egy külön változó keretében vettük fel a visszatérési szándékra vonatkozó
adatot. A pedagógusok 4-fokozatú skálán jelölték meg, hogy mennyire tartják
valószínűnek, hogy a jelenléti oktatásra való visszatérés után is fogják használni
az adott digitális megoldást. Lineáris regresszió segítségével megvizsgáltuk, hogy
a három értékelési faktor milyen mértékben befolyásolja ezt a visszatérési szándé¬
kot. A három tényező együttesen 20,890-ban magyarázzák a visszatérési hajlan¬
dóság varianciáját. A legnagyobb mértékben az eredményesség ($ = 0,371), majd
a használhatóság (B — 0,231), végül pedig a minöseg (ß = 0,138). Kivälasztottuk
az első két elemet (eredményesség és használhatóság) és ebben a két dimenzióban
felrajzoltuk az egyes eszközök értékelését egy képzeletbeli koordinátarendszerben.

Jól bizonyítja a három faktor létjogosultságát és akomplex nézőpont fontosságát
a Genially esete. Ez az eszköz kapta az egyik legmagasabb pontszámot az eredmé¬
nyességre. Valóban nagyon izgalmas, a személyre szabott tanulást, játékosított meg¬
oldásokat előtérbe helyező feladatokat, interaktív prezentációkat lehet létrehozni az
eszköz segítségével és ha jól tudják használni, akkor, a pontszámok alapján, vélhetően
nagy mértékben hozzá tud járulni a tanulási-tanítási folyamat eredményességében.
Azonban elég bonyolult a felület, a funkciók teljes körű kiaknázásához komolyabb
tudás és türelem szükséges, ez jól tükröződik a pontszámokban, hiszen az egyik
legalacsonyabb pontszámot kapta a használhatóság területén. Egy másik példaként
említhetjük a Facebook felületét (elsősorban csoportok, messenger). Viszonylag
magas pontszámot kapott a használhatóságra, hiszen a mindennapok során is
gyakran használják a pedagógusok és a diákok is ezt a felületet. Azonban, ha azt
nézzük, hogy mennyire használható tanulási célokra (minőség, eredményesség),
akkor jelentősen alacsony pontszámokat adtak a kitöltők.