OCR Output

104 AZ OKTATÁSI SZEKTOR ALKALMAZKODÁSA A DIGITÁLIS TRANSZFORMÁCIÓ ..,

A következő részben a második fő kutatási kérdés keretében arra fókuszálunk,
hogy a fentiekben rendszerszinten vizsgált alkalmazkodást hogyan befolyásolják
különböző egyéni és szervezeti tényezők, hogy ezzel is tovább árnyaljuk a fent
kialakult képet.

3.2. AZ EGYÉNEK ÉS A SZERVEZETEK ALKALMAZKODÁSA
A MUNKA ÉS A TANULÁS VÁLTOZÁSAIHOZ

A makro-perspektíva után rátérünk a mikroperspektívára a második kutatási
kérdés keretében, ahol részletesebben vizsgáljuk az egyének és a szervezetek
alkalmazkodását a munka és a tanulás digitális transzformáció által indukált
változásaihoz. Előzményként bemutatjuk, hogy a veszélyhelyzeti digitális mun¬
karendre való áttérés során milyen megoldásokat alkalmaztak a pedagógusok,
illetve egyéni és szervezeti tényezők hogyan tudták támogatni a digitális mun¬
karend sikeres megvalósítását. Az iteratív kutatási designból fakadóan ezeket az
eredményeket felhasználtuk a fő adatgyűjtés megtervezéséhez, így a harmadik
alfejezetben a korábbi tapasztalatok összegzéseként mutatjuk be azt a komplex
folyamatmodellt, amivel magyarázni próbáltuk különböző egyéni és szervezeti
tényezőkkel a technológia elfogadását és használatát. A korábban bemutatott
modellek kritikáira építve bővítettük és mélyítettük a modellek értelmezését, hogy
azzal a pedagógiailag tudatos eszközhasználatra tudjunk reflektálni és figyelembe
tudjuk venni azokat az egyéni és szervezeti tényezőket, amelyek a szakirodalom
és a korábbi kutatásaink alapján befolyásolhatják mindezt. Végül pedig kifejezet¬
ten a digitális eszközökre fókuszálunk, azok értékelését elemezzük és vonunk le
következtetéseket a pedagógiai gyakorlat átalakulására vonatkozóan.

3.2.1. Alkalmazkodási mintázatok a digitális munkarend keretében

A pandémia kapcsán bevezetett digitális munkarend lehetőséget adott arra, hogy
vizsgáljuk, egy veszélyhelyzetben a pedagógusok milyen stratégiákat követnek,
milyen döntéseket hoznak, hogyan próbálják fenntartani a tanulás folytonos¬
ságát. Értelemszerűen ezek egy krízishelyzetre adott reakciók, nem feltétlenül
tudatos, kiérlelt és előkészített pedagógiai döntések. Az ETIPE adatbázis kere¬
tében lehetőségünk volt betekinteni a pedagógusok gyakorlatába pár hónappal a
digitális munkarendre való átállás után (2020 májusában). Mivel ez az adatbázis
csak az általános iskolai pedagógusokra fókuszál, ezért az eredményeket csak
ebben a kontextusban értelmezhetjük. Az alkalmazkodási mintázatok vizsgála¬
tára vonatkozó eredményeket egy, az Országos Neveléstudományi Konferencia