OCR Output

3. EREDMÉNYEK 89

A nemzetközi kutatásban 28 ország vett részt, amelyek előre meghatározott
szempontok alapján válogattak innovatív eseteket. A kutatás 174 eset elemzésére
épül. Az eredeti kutatásban négy modellt azonosítottak, amiket Erstad és mun¬
katársai (2015) a 21. századi kompetenciák fejlesztésének kihívásait és az azóta
eltelt időben megvalósult technológiai fejlődést figyelembe véve, további három
modellel egészítettek ki. A modellekről részletesen, illetve gyakorlati szempont¬
ból is beszámoltunk egy, a digitális oktatás fejlesztésére fókuszáló kézikönyvünk
keretében (Misley és mtsai., 2021). Az eredeti négy, illetve a kiegészített három
modell rövid leírása a következő:

— Tanulói együttmüködesre &pülö modell (student collaboration model):
elsősorban a diákok közötti együttműködésre épülő megközelítés, amelyben
a digitális eszközöket a tanulók közötti együttműködés kereteként vagy
annak támogatására használják.

- Tanulói kutatásra épülő modell (student research model): a diákok kutatási
projekteken keresztül oldanak meg problémákat digitális eszközök
támogatásával.

— Produktumra épülő modell (product model): a diákok a pedagógus által
létrehozott környezetben konkrét produktumokat hoznak létre, amelyeket
bemutatnak, publikálnak digitális megoldások segítségével.

— Külső szereplőkkel való együttműködésre épülő modell (outside collaboration
model): a tanulási folyamat keretében a digitális eszközök segítségével külső
szereplőkkel működnek együtt a pedagógusok és a diákok.

— À tanulási környezet kiterjesztésére épülő modell (opening up school-based
learning): a stratégia keretében a tanulási környezetet tágan értelmezik a
szereplők, nem csak az osztálytermi folyamatokra korlátozódik (pl. fordított
osztályterem, hozd magaddal a saját eszközöd megközelítések).

— Mélytanuläsra és személyre szabott modell (personalized and deep learning):
a digitális megoldások adta lehetőségeknek köszönhetően a pedagógusok
ebben a megközelítésben felhasználják a rendelkezésre álló tanulói adatokat
(pl. learning analytics) és a digitális eszközök segítségével személyre szabott
megoldásokkal dolgoznak.

-— Az informális tevékenységek bevonására épülő modell (across formal and
informal settings): a technológia integráció azon értelmezése, amely nemcsak
az eszközöket és a pedagógiai célokat, de a különböző tanulási környezetek
összekapcsolását és összehangolását is figyelembe veszi, így az informális
tanulási lehetőségek is beépülnek a tanulási folyamatba (pl. színház,
videójáték, sorozatok, közösségi média stb.).

Kutatásunk során ezeket az elméleti modelleket választottuk ahhoz, hogy leírjuk
a digitális oktatási stratégiákat. A fenti modellekben olyan korszerű pedagógiai
megfontolások jelennek meg, mint az együttműködésre épülő tanulás (collaborative