OCR Output

82 AZ OKTATÁSI SZEKTOR ALKALMAZKODÁSA A DIGITÁLIS TRANSZFORMÁCIÓ ..,

3.1.1. A 21. századi kompetenciák digitális eszközökkel támogatott
fejlesztésének képessége

A képesség-ökoszisztéma szemlélet keretében kutatásunkban egy konkrét, össze¬
tett kompetenciára helyeztük a hangsúlyt. A 21. századi kompetenciák digitális
eszközökkel támogatott fejlesztésének képessége a TPACK modellen alapul.
Valtonen és munkatársai (2017) által fejlesztett skála központi elemét használ¬
tuk, amely ötvözi a szaktárgyi, pedagógiai és technológiai elemeket. A skálához
így olyan állítások tartoztak, amelyek azt írták le, hogy a kitöltő a saját szaktár¬
gyában milyen mértékben érzi képesnek magát arra, hogy digitális eszközökkel
támogatva fejlessze a diákok 21. századi kompetenciáit. A skála hét tételből állt,
a bemutatott mondatkezdés alapján hét különböző, 21. századi kompetenciára
vonatkozóan töltötték ki a résztvevők a kérdőívet: felmerülő ötletek megosztása
és közös gondolkodás, tanulók reflektív gondolkodásának fejlesztése, tanulók saját
tanulásuk megtervezésének segítése, kiscsoportos problémamegoldás, a kreatív és
kritikus gondolkodás fejlesztése, csoportmunka. Az értékelést 6-fokozatú skálán
végezték el a kitöltők, ahol az 1-es érték azt jelentette, hogy egyáltalán nem érzi
képesnek magát az adott kompetencia digitális eszközökkel támogatott fejleszté¬
sére a saját szaktárgyában, míg a 6-os érték azt jelentette, hogy teljes mértékben
képesnek érzi magát erre.

A következő táblázat (4. táblázat) bemutatja, hogy a köznevelési és a felsőok¬
tatási alrendszerek kitöltői milyen átlagot értek el az egyes területeken.

4. táblázat. A TPACK2I skála átlagértékei a köznevelési és a felsőoktatási kitöltők körében.

Köznevelési ! Felsőoktatási
alminta alminta

TPACK21_1 e a felmerülő ötletek megosztására és a 4,79 (1,16) 4,69 (1,18)
közös gondolkodásra

TPACK21_2 - ... a tanulók reflektív gondolkodásának esz¬

4,38 (1,26) | 4,39 (1,23)

kôzeként

segítésében — ... a tanulók saját tanulásuk megszervezésének 4.37 (1,25) 4,61 (1,27)
TPACK21_4- ... kiscsoportos problemamegoldäshoz 4,21 (1,37) 4,21 (1,48)
TPACK21_5 - ... akreativ gondolkodäs eszközekent 4,39 (1,23) 4,23 (1,33)
TPACK21_6 - ... csoportmunkähoz 4,20 (1,34) 4,20 (1,49)
TPACK21_7 - ... akritikus gondolkodäs eszközekent 4,09 (1,32) 4,26 (1,28)

Az adatok alapján láthatjuk, hogy a két almintában 4,09 és 4,79 között mozognak
az értékek a 6-fokozatú skálán, ami azt jelenti, hogy közepesen magas szintre
értékelték magukat a kitöltők a 21. századi kompetenciák digitális eszközökkel