OCR Output

2. KUTATÁSMÓDSZERTAN

Kötetünket úgy strukturáltuk, hogy a második részben részletesen bemutatjuk
azokat az elméleti és technikai részleteket, amelyek a kutatás módszertanának
megértéséhez szükségesek. Elsősorban a kutatási stratégiát, a felhasznált adatfor¬
rásokat, adatbázisokat és ehhez kapcsolódóan a mintavétel és a minta sajátosságait
mutatjuk be részletesen. Ezek a részletek kiemelten fontosak a kutatás megismé¬
telhetősége szempontjából, illetve az eredmények értelmezését is 4rnyalhatjäk.
Az itt bemutatott mérőeszközök rövidítésére az eredmények bemutatásánál
folyamatosan hivatkozni fogunk. A projekt szempontjából annak kutatásmód¬
szertani megközelítése is fontos tanulási lehetőségekkel és tapasztalatokkal bír.
Míg az első fejezetben azt írtuk le, hogy , miért" csináltuk ezt a kutatást, addig a
második fejezet a ,hogyan" kérdéskörével foglalkozik.

2.I. A KUTATÁSI STRATÉGIA, CÉLOK ÉS KÉRDÉSEK

A kutatási stratégia keretét egy átfogó és egy specifikus kutatási kérdés adta,
amely a kutatás tervezése során került meghatározásra. Ahogyan azt az elméleti
fejezetben is kifejtettük, a kutatásunk fókuszában az a fő kérdés áll, hogy mi jel¬
lemzi a képességformálás és képességfelhasználás dinamikáját az oktatási szektorban,
figyelembe véve a digitális transzformáció kibívásait. A kutatás során nemcsak egy
alrendszerre fókuszálunk, hanem a pedagógus-professzió képesség-ökoszisztémája
szempontjából elemezzük a kérdést, így egyaránt érintjük a pedagógusképzés, fek
sőoktatás (képességformálás) világát és apedagógusok, tanárképzők munkahelyi
környezetét (képességfelhasználás), ami jelen esetben a köznevelési intézménye¬
ket és a felsőoktatási intézményeket érinti. Interpretáció szintjén fókuszunkban
vannak a diákok, illetve a tágabb tanulásipar szereplői is (kifejezetten az okta¬
tástechnológiai vállalkozások), de közvetlen adatgyűjtéssel ezekre a szereplőkre
jelen kutatás keretében nem látunk rá. Az átfogó kérdésünk mellett egy további,
specifikusabb, a fő kérdést pontosító alkérdést is feltettünk az elméleti áttekintés
alapján. Ennek keretében arra voltunk kíváncsiak, hogy ,bogyan alkalmazkodnak
az egyének és az intézmények a munka és a tanulás változásaihoz a pedagógus pro¬
fesszió képesség-ökoszisztémájában", Az alkérdés pontosítja apedagógus-professzió
képesség-ökoszisztémájának a fókuszát, illetve beemeli a kontextuális hatások
(digitális transzformáció) fókuszát az egyéni és az intézményi alkalmazkodás