Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000075/0000

Az oktatási szektor alkalmazkodása a digitális transzformáció kihívásaihoz

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Szerző
Horváth László
Cím (EN)
Adaptation of the Education Sector to the Challenges of Digital Transformation
Tudományterület
ICT az oktatásban és a tanulásban / ICT in education and learning (12838), Oktatáspolitika / Education policy (12075)
Sorozat
Metszéspontok
Tudományos besorolás
monográfia
022_000075/0067
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 68 [68]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000075/0067

OCR

66 AZ OKTATÁSI SZEKTOR ALKALMAZKODÁSA A DIGITÁLIS TRANSZFORMÁCIÓ .., keretrendszerére építünk, de elméleti alátámasztás szempontjából Falloon tanári digitális kompetenciamodellje is fontos elemekkel szolgál az eredmények értelmezéséhez. Szervezeti szempontból is a digitálisan kompetens szervezet leírására törekedtünk, amely vonatkozásában több modellt is ismertettünk. A kutatásunk során a DigCompOrg keretrendszere került felhasználásra. Figyelembe véve a pedagógiai szempontokat, az egyéni és a szervezeti tényezők együttes vizsgálata arra vezetett minket, hogy az oktatási szektor kapcsán kifejezetten a pedagógus professzióra fókuszáljunk az elemzésünk során. A professzió egyéni (tanulás, fejlődés és autonómia), illetve szervezeti (elszámoltathatóság, ellenőrzés és támogatás) megközelítése olyan integráló keretrendszert biztosított a kutatás számára, amelyben együttesen elemezhetők az egyéni, szervezeti és környezeti tényezők hatásai. A környezeti tényezők összegző figyelembevétele során a képesség-ökoszisztéma szemléletet alkalmaztuk. , A képesség-ökoszisztéma munkavállalói kompetenciák önfenntartó hálózata egy adott ipar vagy régió vonatkozásában" (Windsor AL corso, 2008, o. 5). A kutatás során egy konkrét munkavállalói kompetenciára, a tanárok digitális kompetenciájára fókuszáltunk és ebből a szempontból vizsgáltuk a képességformálás és a képességhasznosítás dinamikáját. Az oktatási szektor szempontjából rugalmas az átjárás a két alrendszer között, hiszen a képességformálás mind a pedagógusképzésben, mind pedig a gyakorlat közben, munkahelyi tanulás keretében is értelmezhető. Mivel elsősorban pedagógiai kompetenciákra fókuszálunk, ezért ugyanazok a kompetenciák, amellyel a képességformálás történik, egyben a képességek hasznosítását is jelentik. Az ökoszisztéma megnevezés a biológiai fogalom asszociációja alapján jött létre, így Finegold (1999) alapján a kutatásunk szempontjából figyelembe vehetjük a katalizátort (digitális transzformáció, felerősítve a pandémia hatásával), illetve a kölcsönös függőségi viszonyokat (iskola-egyetem, illetve az oktatástechnológiai ipar együttműködése és kölcsönhatása a digitális pedagógiai kompetenciák fejlesztése kapcsán). Az ökoszisztéma megközelítés másik két fontos eleme a tápanyag és a támogató környezet, amelynek megléte elsősorban oktatás- és fejlesztéspolitikai kérdés. Az ökoszisztéma szemlélet továbbá a regionalitás kérdését is felveti, amely egy fontos elemzési szempont lesz a kutatásunk során. A környezeti tényezők kapcsán elemezhetjük a rendelkezésre álló hazai és nemzetközi adatok alapján a digitális fejlettség és érettség szintjén (országosan és a szervezetek, egyének szintjén). Nemzetközi mérések (CEDEFOP, PIA AC) alapján megállapíthatjuk, hogy Magyarországon nem hatékony a képességpárosítás (képességkereslet és -kínálat összehangolása) és alapvetően alulteljesítünk a digitális kompetenciák területén. A pedagógus professzió tagjaira alulfoglalkoztatottság/ túlképzettség jellemző a munkavégzés során elvárt feladatokat tekintve, azonban a digitális képességek tekintetében képességrésről (skills gap) beszélhetünk. A ma

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
1867 px
Kép magassága
2670 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
1.34 MB
Permalinkből jpg
022_000075/0067.jpg
Permalinkből OCR
022_000075/0067.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde