Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000075/0000

Az oktatási szektor alkalmazkodása a digitális transzformáció kihívásaihoz

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Szerző
Horváth László
Cím (EN)
Adaptation of the Education Sector to the Challenges of Digital Transformation
Tudományterület
ICT az oktatásban és a tanulásban / ICT in education and learning (12838), Oktatáspolitika / Education policy (12075)
Sorozat
Metszéspontok
Tudományos besorolás
monográfia
022_000075/0064
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 65 [65]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000075/0064

OCR

I. ELMÉLETI HÁTTÉR 63 (felhatalmazás, példamutatás, támogatás), folyamatjellegű (szervezeti tanulás), és hálózatosodásra fókuszáló (külső környezettel való együttműködés) elemek, amelyek a szervezeti digitális érettség modellekben is központi helyen szerepeltek. A tanulószervezet nem expliciten a digitális érettségre fókuszál, de könnyen átalakíthatók az egyes tételek, hogy ezt a nézőpontot is figyelembe lehessen venni. 1.2.4. Összefoglalás A második fejezetben az oktatástechnológiai újítások innovációelméleti perspektívájából kiindulva áttekintettük az innováció objektumra (az innováció tárgyára vonatkozó integrációs modelleket) és szubjektumra (az innovációt megvalósító egyén, szervezet) fókuszáló megközelítéseit. Az innovációelméleti perspektívában fontos szerepet tölt be a keletkezés és terjedés dinamikája, így a technológiaelfogadás modelljein keresztül bemutattuk azokat az, elsősorban szociálpszichológiai, folyamatokat, amelyek befolyásolják egy adott technológia elfogadását és használatát. Kitértünk specifikusan oktatási környezetben alkalmazott modellekre is, amelyek pedagógiai szempontokat helyeztek előtérbe. Ezek a modellek kevésbé expliciten jelenítik meg azokat a kompetenciákat, amelyek szükségesek az új megoldások hatékony és célirányos használatához, ezért továbblépési, mélyítési lehetőségként áttekintettük azokat az egyéni tényezőket, amelyek befolyásolhatják ezeket a folyamatokat, elsősorban a tanári digitális kompetencia fogalmára fókuszálva. A bemutatott modelleken keresztül előtérbe került a pedagógus professzió kontextualizáltsága, a pedagógusok folyamatos szakmai fejlődésének és tanulásának szervezeti és közösségi meghatározottsága. Ennek a dimenziónak a mélyítése érdekében áttekintettük a digitális transzformáció szervezeti aspektusain keresztül a szervezeti digitális érettség modelleket. Az áttekintés során azt tapasztaltuk, hogy a bemutatott modellek elsősorban a szervezeti változás, alkalmazkodás és tanulás logikáján keresztül mutatták be a folyamataikat. Kutatásunk egyik fontos elméleti alappillére a szervezeti alkalmazkodás és tanulás értelmezése, perspektívánkban a szervezetpedagógia (organizational education) nézőpontját alkalmazzuk, ami a szervezeteket tanulási térnek tekinti, a szervezeti tanulás folyamatainak neveléstudományi interpretációjára törekednek (nem csak) oktatási szervezetekben (Geifler, 2009). Ennek az integratív elméleti keretnek egyik empirikus vizsgálati lehetőségét jelenti a bemutatott tanulószervezeti modell, amelybe jól integrálhatók a bemutatott technológiára, egyénre és szervezetre vonatkozó modellek. A kontextus-adaptált tanulószervezeti modell lehetővé teszi a digitális transzformáció sajátosságaihoz való illesztését a koncepciónak, ez az alapfeltevés alkotja kutatásunk fő gondolati ívét.

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
1867 px
Kép magassága
2670 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
1.2 MB
Permalinkből jpg
022_000075/0064.jpg
Permalinkből OCR
022_000075/0064.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde