OCR Output

62 AZ OKTATÁSI SZEKTOR ALKALMAZKODÁSA A DIGITÁLIS TRANSZFORMÁCIÓ ..,

2022b, 2019; Lénárd és mtsai., 2022). A DLOC hét dimenzióban értelmezi a
tanulószervezetet, amelyek jól elkülöníthetők egyéni, csoportos, szervezeti és
globális szinteken (Marsick Xg Watkins, 2003 alapjan Horvath, 2019, 0. 86-67.):

1. ,Folyamatos tanulás lehetőségének megteremtése: A szervezeti folyamatok
és a munkavégzés úgy kerültek kialakításra, hogy a munkatársaknak
lehetőségük van a mindennapi munkavégzés során munkájukkal
összefüggésben tanulni, tapasztalatokat levonni, kísérletezni stb. A folyamatos
tanulás és fejlődés lehetőségei biztosítottak a szervezetben.

2. Kíváncsiság és párbeszéd támogatása: A munkatársak hatékony érvelési
képességeinek fejlesztése, annak érdekében, hogy ki tudják fejezni az
érdekeiket és képesek legyenek értő figyelemmel meghallgatni másokat.
A szervezet kultúrája támogatja a kérdezést, visszajelzést és kísérletezést.

3. Együttműködés és csoportos tanulás bátorítása: A szervezeti folyamatok
és a munkavégzés támogatja a csoportban való együttműködést, hogy a
szervezet képes legyen kiaknázni a különböző látásmódokból származó
előnyöket. A szervezeti kultúra támogatja és elismeri az együttműködést.

4. Rendszerek felállítása a tanulás megragadására és megosztására:
A szervezeti folyamatok és a munkavégzés úgy van kialakítva, hogy a szervezet
képes legyen a működése során keletkezett tudás megragadására, tárolására és
megosztására. A szervezet törekszik ezeknek a rendszereknek a fenntartására,
folyamatos fejlesztésére. A szervezet biztosítja, hogy minden tagja egyenlő
módon férjen hozzá a tudáshoz, információhoz.

5. Munkatársak felhatalmazása a kollektív jövőkép megvalósítására:
A szervezet bevonja a munkatársakat a közös vízió kialakításába és
megvalósításába. A szervezet megosztja a munkatársak között a döntések
felelősségét, hogy motiválttá tegye őket abban, hogy tanuljanak a munkájuk
felelős elvégzése érdekében.

6. A szervezet összekötése a külső környezettel: A munkatársak látják
és értik, hogy milyen hatása van a munkájuknak a szervezet egészére.
A munkatársak folyamatosan nyomon követik a külső környezet változását
és információt gyűjtenek onnan, hogy ennek megfelelően alakítsák a
munkavégzési folyamatokat. A szervezet aktívan kapcsolódik a helyi
társadalomhoz, közösségekhez.

7. Tanulást támogató stratégiai vezetés biztosítása: A szervezet vezetése
példát mutat, bátorítja és támogatja a munkatársak tanulását. A vezetés
stratégiai szempontból tekint a munkatársak és a szervezet tanulására."

Jelen kutatásunk során is ezt a modellt használtuk, hogy felmérjük a tanulószerve¬
zeti viselkedés aspektusait és vizsgáljuk a digitális transzformációval kapcsolatos
összefüggéseket. A hét dimenzióban megjelennek olyan egyéni (kompetenciák,
tanulás), csoportos (együttműködés), kulturális (kíváncsiság, nyitottság), vezetői