60 AZ OKTATÁSI SZEKTOR ALKALMAZKODÁSA A DIGITÁLIS TRANSZFORMÁCIÓ ..,
  
kodásban. Elemzésük során kiemelik a vezetés szerepét, elsősorban az erőforrások
 biztosítása szempontjából, mind a pedagógusok, mind a diákok számára, illetve
 a veszélyhelyzet megítélésében és a szükséges döntések meghozatalában. Aho¬
 gyan a korábbiakban bemutatott reziliencia modellekben, az esetek bemutatása
 kapcsán is fontos szerepet játszott a helyzet elfogadása. Az eredmények alapján
 azok a pedagógusok, akik nem fogadták el a fennálló helyzetet, nem vettek részt a
 közösségi tudásmegosztás folyamatában. A veszélyhelyzeti időszak alatt a vizsgált
 iskolákban megerősödött a pedagógusok folyamatos fejlődésének gyakorlata, a
 gyors reakció miatt kiemelten a nonformális és informális tanulás lehetőségeinek
 terén (pl. coaching). A pozitív szervezeti klíma és jó kollegiális kapcsolatok pedig
 hozzájárultak a tudásmegosztás hatékony működtetéséhez. König és munkatársai
 (2020) német kontextusban vizsgálták az iskolabezárásokhoz való alkalmazkodás
 kérdését. Tanulmányukban kiemelték az adaptív tanítás fontosságát a minőségi
 oktatás szempontjából, illetve a tanárok énhatékonyságát a differenciálás és a
 visszajelzés biztosításának területén. Ezek az elemek elsősorban a tanárok digitális
 és egyéb kompetenciáira utalnak az átálláshoz való alkalmazkodás szempontjából.
 Javaslatuk alapján az iskoláknak ki kellene alakítaniuk saját megközelítésüket a
 kevert oktatás szempontjából. Természetesen ez szakpolitika kérdése is, így ez a
 kérdés sok vitát felvet (pl. az iskola, mint a társas tanulás színtere). A bemutatott két
 tanulmány jól rávilágít az egyéni, szervezeti és szakpolitikai szint kölcsönhatására.
 
Ahogyan többször is utaltunk rá, a tanulószervezet modellje egy lehetséges,
 átfogó keretrendszer lehet a szervezeti tanulás, szervezeti változás és alkalmaz¬
 kodás általános leírására és a modell így potenciálisan alkalmas lehet arra, hogy
 leírja a digitális transzformációhoz való alkalmazkodás lehetséges dimenzióit és
 folyamatait is.
 
 
»A tanulószervezet egy komplex adaptív rendszer, amelynek vezetése, szervezeti struktúrája,
 kultúrája és emberi erőforrásai lehetővé teszik az adaptív viselkedésváltozást a tanulószer¬
 vezeti viselkedés (tudásmenedzsment, munkabelyi és szervezeti tanulás, változásmenedzs¬
 ment) folyamatainak működtetésével. A definícióban megjelenő tanulószervezeti viselkedés
 lehetővé teszi egyrészt a munkabely tanulási környezetként való fejlesztését (tanulásfejlődés
 műveletek), másrészt a folyamatosan gyűjtött külsőbelső adatokra építve (tudásinformáció
 műveletek) a batékony változásmenedzsment folyamatok (változásalkalmazkodás mű¬
 veletek) megvalósítását annak érdekében, hogy a szervezet képes legyen alkalmazkodni
 a dinamikusan változó környezethez, és elérni a különböző érintettek számára is fontos
 céljait.” (Horvath, 2022b, o. 51).
  
A definíció lefedi a tanulószervezet négy megközelítési lehetőségét: szervezeti
 tanulás, tanulástámogató kultúra, tanulástámogató struktúra és munkahelyi ta¬
 nulés (Ortenblad, 2015). Ortenblad (2019) kontextus-adaptält megkôzelitésében