A tanulók
k . A d r k d r .. k sre 1.
sza mai . pedagógusok pedagógiai kompetenciái een
kompetenciäi
6. Segitsegnyuj¬
1. Szakmai täs atanulök
. 7 , 2. Digitális források 3. Tanulás és tanítás digitális kom¬
elkötelezettség wy
petenciäinak
fejlesztéséhez
1.1. Szervezeti
kommunikáció
1.2. Szakmai
együttműködés
1.3. Reflektív
gyakorlat
1.4. Folyamatos
digitális szakmai
2.1. A digitális erőforrá¬
sok kiválasztása
2.2. A digitális források
létrehozása és módosítása
2.3. A digitális források
kezelése, védelme és
megosztása
3.1. Tanítás
3.2. Útmutatás
3.3. Együttműködő
tanulás
3.4. Önszabályozott
4.1. Értékelési stratégiák
4.2. A bizonyítékok (do¬
kumentumok) elemzése
4.3. Visszajelzés és
tervezés
5.1. Hozzáférhetőség
és inklúzió
5.2. Differenciálás és
személyre szabás
5.3. A tanulók aktív
6.1. Információ
és médiamű¬
veltség
6.2. Digitális
kommunikáció
és együttmű¬
ködés
6.3. Digitális
tartalom létre¬
hozása
6.4. Felelős
használat
6.5. Digitális
problémameg¬
Mivel egy viszonylag új keretrendszerről van szó, a kutatások elsősorban adaptá¬
lásra és validäläsra fökuszälnak. Cabero-Almenara &s munkatärsai (2020) spanyol
felsőoktatási mintán validálták a modellt és jó megbízhatósági mutatókat kaptak,
felhívva a figyelmet, hogy további különböző kontextusban is érdemes tesztelni a
modellt. Párraga és munkatársai (2022) pedig egy perui egyetem oktatói körében
validálták a modellt megerősítő faktorelemzés segítségével. Magyarországon egy
korábbi kutatásunk keretében, tanárképzők mintáján (183 kitöltő, kilenc egye¬
temről) validáltuk a modellt (Horváth, Misley, és mtsai., 2020). A megerősítő
faktoranalízisünk kedvező értéket mutatott, azonban a megbízhatóság szem¬
pontjából a második terület (digitális források) alacsony értéket mutatott, amit a
későbbiekben érdemes továbbvizsgálni. A leíró eredmények alapján a tanárképzők
tobbsége (38,3%) B1 — Integralé szintet ért el, mig tovabbi 26,8% az A2 — Felfe¬
dező szintet. A legfejlettebb területnek a digitális források dimenziója bizonyult
(ami összefüggésben lehet az oktatás mellett a kutatói munka sajátosságaival is),
míg a leginkább fejlesztésre szoruló terület az értékelés dimenziója. A kutatás