OCR Output

I. ELMÉLETI HÁTTÉR 47

Az ábrán látható szürke, vízszintes elemek a T PACK modellre utalnak. A tech¬
nikai kompetenciák a digitális eszközök működtetésére utalnak (hogyan), míg a
technológiai kompetenciák a pedagógiai gyakorlatban való használatukra (miért).
A diszciplináris/szaktárgyi tudás eleme megegyezik az eredeti modell szaktárgyi
tudás elemével. A pedagógiai és tanulásszervezési kompetencia elnevezés pedig a
digitális technológiával, digitális technológián keresztül, digitális technológiáról
való tervezés és tanítás aspektusait hangsúlyozza a pedagógiai céloknak való
megfelelés érdekében. A modell erőssége, hogy beemeli a több korábbi modellből
is hiányzó etikai dimenziókat, a felelős felhasználás kérdéseit a digitális állam¬
polgárságon keresztül, így jól köthető más keretrendszerekhez is (pl. a DigComp,
az állampolgárok digitális kompetenciáit leíró keretrendszerhez). A szakmai
kompetenciák esetében pedig a modell kitágítja a nézőpontot a tanulás-tanítás
módszertani kérdésein túl a tanári szakmai fejlődés kérdéskörére, így egy valóban
integratív modellt alkotva (Falloon, 2020).

A TDC modell előnye, hogy a tanári szakma professzionalizációjából indul
ki, figyelembe veszi, hogy a pedagógusok egy professzió tagjai, illetve nem csak
arra fókuszál, hogy mit, hanem arra is, hogy hogyan tanítson a digitális megol¬
dások segítségével (Starkey g Yates, 2022). Talán a modell hangsúlyosabban is
differenciálhatná a pedagógiai funkciókat és erőteljesebben is megjeleníthetné a
tanulók nézőpontját is a modellben. Ezeket a kritikákat azonban a DigCompEdu
modellje jól kezeli, így következőként ezt a modellt mutatjuk be.

A pedagógusok digitális kompetenciájának európai keretrendszere (DigCom¬
pEdu — European Framework for the Digital Competence of Educators) hat területen
belül összesen 22 oktatás-specifikus kompetenciát ir le. Az első terület a pedagó¬
gusok szakmai kompetenciáit írja le aszakmai elkötelezettségen keresztül érintve
a kommunikáció, együttműködés, reflexió és folyamatos szakmai fejlődés területét.
A modell központi eleme, a pedagógusok pedagógiai kompetenciái négy területet
fog át: digitális források, tanulás és tanítás, értékelés és a tanulók támogatása. Ez
a megközelítés egy részletesebb leírását engedi a pedagógiai munkának és így, a
digitális technológia lehetőségeinek a tanulás-tanítás keretében. A modell további
előnye, hogy figyelembe veszi, gyakorlatilag kimeneti tényezőként, hogy az előbb
felsorolt elemek hozzájárulnak a tanulói kompetenciák fejlesztéséhez is, így az
utolsó elem a tanulók digitális kompetenciafejlesztésének támogatására irányul,
ahol olyan gazdag területek jelennek meg, mint az információ és médiaműveltség,
a digitális kommunikáció vagy a felelős használat dimenziója. A modell továbbá
hat fejlettségi szinten differenciálja a bemutatott elemeket (a Közös Európai
Nyelvi Referenciakeret alapjän) A1 (újonc) szinttől a C2 (úttörő) szintig (Caena
& Redecker, 2019). A modell egyes elemeit részletesen az 2. táblázat mutatja be.