OCR Output

I. ELMÉLETI HÁTTÉR 45

a résztvevők I PACK értékeinek fejlődésére. A pedagógusképzési intervenciók
nagy hatásmérettel (Cohen-féle d — 0,839) hatnak a tanárok IPACK értékére.
Minél hosszabb volt a beavatkozás, annál tartósabbnak bizonyult a hatás. A ku¬
tatásokban dominálnak az esettanulmány-alapú és kvantitatív megközelítések,
viszont hiányoznak a longitudinális megközelítések, amelyek rávilágíthatnának a
TPACK fejlődésének és fejlesztésének dinamikájára (Moreno és mtsai., 2019). Az
áttekintett kutatások alapján jól látható, hogy a TPACK jól használható fejlesztési
keretrendszer, azonban az empirikus operacionalizálása nehézségekbe ütközik.

A TPACK modell is több kiegészítésen, módosításon esett át, minta TAM
modellek. Egy érdekes irány, amely a 21. századi kompetenciák fejlesztésére he¬
lyezi a hangsúlyt, ahol a modell egyes elemei a problémamegoldás fejlesztésére,
kritikus gondolkodásra, csoportmunkára, reflektivitásra, kreatív gondolkodásra
és a saját munka megtervezésére helyezi a tartalmi hangsúlyt. Iehát a modellben
olyan TPACK21 állítások szerepeltek, mint például, hogy a pedagógus képes saját
szaktárgyában digitális eszközökkel támogatni a diákok kritikus gondolkodását
( Valtonen és mtsai., 2017). Hazai környezetben egy pilot kutatás keretében tesz¬
teltük a mérőeszközt. Eredményeink alapján megállapítható, hogy a magasabb
TPACK21 pontszámot elérő oktatók változatosabb tanulási célokban gondol¬
koznak, elsősorban egyéni tanulási utak támogatására használják a technológiai
megoldásokat. A bizonytalanság és a tehetetlenség érzete negatívan befolyásolja
a pedagógusok I PACK21 értékét, amely előtérbe helyezi a folyamatos szakmai
fejlődés közösségi aspektusát (Horváth és mtsai., 2022).

A következő modell, amit áttekintünk a Falloon (2020) által fejlesztett átfogó
modell, a Tanári Digitális Kompetencia (TDC - Teacher Digital Competence)
modell. A modell a IPACK logikájára is épít, annál azonban tágabban és komp¬
lexebben közelíti meg a kérdést. Falloon modellje Janssen és munkatársai (2013)
általános digitális kompetencia modelljét fejleszti tovább, pontosabban helyezi
pedagógiai perspektívába, beépítve a TIPACK logikáját és további, személyes,
etikai és szakmai elemeket. A modell elemeit a 4. ábra mutatja be.