Direkt zum Inhalt
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Suche
  • OA Kollektionen
  • L'Harmattan Archive
Deutschde
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Magyarhu
AnmeldenRegistrieren
  • Buch Übersicht
  • Seite
  • Text
  • Metadaten
  • Clipping
Vorschau
022_000075/0000

Az oktatási szektor alkalmazkodása a digitális transzformáció kihívásaihoz

  • Vorschau
  • PDF
  • Zeige Metadaten
  • Permanenten Link anzeigen
Autor
Horváth László
Title (EN)
Adaptation of the Education Sector to the Challenges of Digital Transformation
Field of science
ICT az oktatásban és a tanulásban / ICT in education and learning (12838), Oktatáspolitika / Education policy (12075)
Series
Metszéspontok
Type of publication
monográfia
022_000075/0040
  • Buch Übersicht
  • Seite
  • Text
  • Metadaten
  • Clipping
Seite 41 [41]
  • Vorschau
  • Permanenten Link anzeigen
  • JPG
  • TIFF
  • zurück
  • Weiter
022_000075/0040

OCR

I. ELMÉLETI HÁTTÉR 39 és Doering (2014) TIP (Technology Integration Planning — technológia integráció tervezése) modelljével folytatjuk. Bemutatjuk tovabba a TIM (Technology Integration Matrix — technoldgia integracié matrix) megkézelitést is (Harmes és mtsai., 2016). Ezeket a modelleket csak röviden ismertetjük, részletesebben a PIC-RAT (Passive-Interactive-Creative — Replace-Amplify-Transform; Passziv-Interaktiv-Kreativ — Helyettesit-Felerésit-Atalakit) modellre fogunk kiterni az alfejezet zäräsakent. Moersch (1995) LoTi keretrendszere egy egyszerü, hierarchikusan építkező logikäban mutatja be azokat a szinteket, amelyekkel jellemezhetök egy technolögia integräciöjänak ällomäsai. Kezdve a „nemhasznälattöl” (nonuse) a finomhangoläsig (refinement). A modell het szintet különit el (nemhasználat, érdeklődés, felfedezés, beillesztés, integráció, kibővítés, finomhangolás) és néhány mondatban jellemzi ezeket. Inkább egy gyakorlati keretrendszer, mintsem kutatási eszköz, bár jól felhasználható kategorizálási keretrendszerként. A szakirodalomban kevésbé elterjedt modell, elsősorban szintleíró jellege és korai megjelenése kapcsán mutattuk itt be. Hasonló szintezési logikát követ Puentedura (2006) SAMR modellje. Két alapvető dimenziót különíthetünk el: bővítés (enhancement) és átalakítás (transformation). A bővítés dimenziójában az első szinten a helyettesítés (substitution) áll, amikor a technológia egyszerűen helyettesít egy korábbi megoldást, de nem jelent funkcionális változást. A második szint a kiterjesztés (augmentation), ami a korábbi megoldás funkcionálisan feljavított helyettesítéseként értelmezhető. Átlépve az átalakítás dimenziójába, a következő szint a módosítás (modification), ahol a technológia már lehetővé teszi a korábbi gyakorlatok jelentős átalakítását. Végül, az utolsó állomás az átértelmezés (redefinition), amely során a technológia segítségével olyan feladatokat tudunk létrehozni, amelyek korábban nem lettek volna lehetségesek. Ez a modell is inkább gyakorlati relevanciával bír, ahogyan azt Hamilton és munkatársai (2016) is megerősítik. A modell nem veszi figyelembe az oktatási kontextust és elsősorban produktumalapú megközelítést alkalmaz a folyamatalapú megközelítéssel szemben. Hasonló kritikák jelennek meg Blundell és munkatársai (2022) cikkében 230, a modellt használó tanulmány áttekintése után. Roblyer és Doering (2014) TIP modellje már inkább folyamatalapon közelíti meg a kérdést. A TIP egy problémamegoldási modell, amely abban támogatja a pedagógusokat, hogy a megfelelő stratégiát követve, szükségleteiknek megfelelő technológiát válasszanak. Előremutató módon ebben a modellben már megjelenik az egyén céljainak a figyelembevétele (egészen pontosan pedagógiai célok figyelembevétele). A modell három lépcsőn keresztül vezeti a pedagógusokat. Az első lépésben a tanulási-tanítási szükségletek felmérésére fókuszál (a pedagógusoknak először meg kell határozniuk, hogy milyen relatív előnyökkel jár a technológia használata, majd át kell gondolniuk, hogy rendelkeznek-e a megfelelő kompetenci4kkal). A második lépésben az integráció tervezése valósul meg (célok és értékelés kialakítása, integrációs stratégiák kidolgozása, tanulási környezet felkészítése).

Strukturell

Custom

Image Metadata

Bild Breite
1867 px
Bild Höhe
2670 px
Bild Auflösung
300 px/inch
Dateigröße
1.37 MB
Permalink zum JPG
022_000075/0040.jpg
Permalink zur OCR
022_000075/0040.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

AnmeldenRegistrieren

Benutzeranmeldung

eduId Login
Ich habe mein Passwort vergessen
  • Suche
  • OA Kollektionen
  • L'Harmattan Archive
Deutschde
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Magyarhu