Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000075/0000

Az oktatási szektor alkalmazkodása a digitális transzformáció kihívásaihoz

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Author
Horváth László
Title (EN)
Adaptation of the Education Sector to the Challenges of Digital Transformation
Field of science
ICT az oktatásban és a tanulásban / ICT in education and learning (12838), Oktatáspolitika / Education policy (12075)
Series
Metszéspontok
Type of publication
monográfia
022_000075/0037
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 38 [38]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000075/0037

OCR

36 AZ OKTATASI SZEKTOR ALKALMAZKODASA A DIGITALIS TRANSZFORMACIO .., ték kia modellt. Ertelemszertien egy fogyasztói társadalomban gondolkozva egy adott technológia élvezeti értéke, ár-érték aránya, illetve a ,megszokások" nagy mértékben befolyásolhatják a használati szándékot. A bemutatott technológiaelfogadás modelleket több kritika is érte az elmúlt évek során. Bár a TAMIL-es modell széles körben elfogadott, a külső változókat nem specifikálta és figyelmen kívül hagyott fontos egyéni tényezőket. A TAM2es modell már részletesebben kifejtette a külső tényezőket, amik az észlelt hasznosságot befolyásolják, de nem foglalkozott a használat észlelt egyszerűségét befolyásoló tényezőkkel és az egyéni jellemzőkkel. Az előbbi problémáta TAM3 modell orvosolta, mint az egyik legtöbb tényezőt tartalmazó modell, azonban még ebben sem jelentek meg az egyéni tényezők. Az UTAUT modell vezette be ezeket moderátorváltozóként, ám ez elsősorban munkahelyi környezetre lett kialakítva. Az UTAUT2-es modell viszi tovább mindezeket a megfontolásokat a fogyasztói környezetre (Keszey & Zsukk, 2017). Bagozzi (2007) a modell alapvetéseit kritizálja. A modellek alapvetően a szociálpszichológiának annak az alapvető felvetésére építenek, hogy a szándék meghatározza a viselkedést, ám a szerző szerint ez az egyik legkevésbé kritikusan elfogadott alapvetés a területen, hiányolja a célirányos viselkedés, a célokkal kapcsolatos elvárások, szándékok szerepét. Iovábbá hiányolja a modell mélyítését, azzal érvelvén, hogy a korábbi módosítások inkább csak bővítették, ráadásul elméletileg kevésbé megalapozot tan. Hiányolja a csoportos, társas és kulturális aspektusok figyelembevételét a döntéshozás szempontjából. Ezeknek a kritikai elemeknek a modellek oktatási felhasználásában is nagy jelentősége lesz. Természetesen más modellek is léteznek, amelyek megpróbálják leírni a technológiahasználatot befolyásoló tényezőket. Ilyen például a Parasuraman (2000) által fejlesztett, illetve tovabbfejlesztett (Parasuraman & Colby, 2015) technoldgiai készenlét index (TRI — technology readiness index), amely az egyén jellemz6i (pozitív tényezők: optimizmus, innovativitás; negatív tényezők: kényelmetlenség, bizalomhiány) alapján jósolják be, hogy mennyire áll készen egy adott személy egy bizonyos technológia használatára. Lin és munkatársai (2007) egyesítik a TRIes TAM modelleket (TRAM — Technology Readiness and Acceptance Model), létrehozva a technológiai készenlét és elfogadás modelljét. Ebben a modellben a technológiai készenlét úgy jelenik meg, mint közvetlen bejóslója az észlelt hasznosságnak, a használat észlelt egyszerűségének és a használati szándéknak. Kulviwat és munkatársai (2007) a TAM modell kognitív tényezőit affektív tényezőkkel (öröm, izgalom, dominancia) bővítették ki, létrehozva a fogyasztói technológiaelfogadás modelljét (CAT — Consumer Acceptance of Technology). Végül érdemes még megemliteniink Goodhue és Tompson (1995) feladat-technolögia-illeszkedes (ITTF — Task-Technology Fit) modelljét, amely együttesen vizsgálja az egyén, a

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1867 px
Image height
2670 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
1.31 MB
Permalink to jpg
022_000075/0037.jpg
Permalink to ocr
022_000075/0037.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu