OCR Output

34 AZ OKTATÁSI SZEKTOR ALKALMAZKODÁSA A DIGITÁLIS TRANSZFORMÁCIÓ ..,

tetizältäk: indokolt cselekves elmelete (Fishbein & Ajzen, 1975), technolögiaelfo¬
gadäs modellje 1,2 (Davis, 1989; Venkatesh & Davis, 2000), motiväciöelmeletek
(különös tekintettel az extrinzik &s intrinzik motiväciöra), tervezett viselkedés
elmélete (Ajzen, 1991), innováció terjedésének elmélete (Rogers, 2003), Bandura
szociális-kognitív elméletének kiterjesztése a számítógép-használatra (kimeneti
elvárások, énhatékonyság, szorongás stb.), illetve egy, a számítógép-használatra
vonatkozó modell (illeszkedés amunkához, komplexitás, hosszú távú következmé¬
nyek, viszonyulás a használathoz, társas tényezők, támogató tényezők). A modellek
vizsgálata mellett azt is figyelembe vették, hogy milyen eredményeket mutatnak a
kutatások a különböző moderátorváltozók tekintetében. Az így kialakult modell
a használati szándékon (BI — behavioural intention) keresztül jósolja be a tényleges
használatot (UB — use behaviour). A modellalapján a használati szándékot a várható
teljesitmény (PE — performance expectancy), a várható szükséges erőfeszítés (EE
— effort expectancy) és a társas hatás (SI — social influence) jósolja be. Az elősegítő
feltételek (FC — facilitating conditions) a modell szerint nem a használati szándékot,
hanem közvetlenül a tényleges használatot befolyásolják. Az egyes kapcsolatok
erősségét befolyásoló moderátor tényezők közül a nem (a várható teljesítmény, a
várható szükséges erőfeszítés és a társas hatások kapcsolatát moderálja a haszná¬
lati szándékra vonatkozóan), az életkor (mind a négy befolyásoló tényező hatását
moderálja), a tapasztalat (a várható szükséges erőfeszítés, a társas hatás és az
elősegítő feltételek hatását moderálja) és az önkéntesség (a társas hatás erősségét
befolyásolja) került beemelésre a modellbe. A modell elemeit és kapcsolatait a 2.
ábra mutatja be.